Jennifer
    Hej,
    Jag undrar om det är möjligt att tenta av alla kurser för årskurs 2 och hoppa direkt från 1an till 3an. Jag har alltid haft lätt för att lära mig snabbt och har länge känt att allt för mycket tid i skolan går till spillo åt andra saker än just undervisning. Min skola är relativt liten och min umgängeskrets är väldigt bred och ser inte den sociala samlevnaden som en orsak till att hoppa över ett år. Jag trivs i skolan och gillar verkligen att gå dit men jag anser helt enkelt bara att det går för långsamt.

    Jag är bara nyfiken på hur möjligheterna ser ut då jag verkligen skulle kunna tänka mig att lägga ned den tid och engagemang som krävs för mig att möjliggöra detta.

    För övrigt går jag just nu första året på Naturvetenskapsprogrammet
    Mvh, skoltrött elev

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Jennifer!

    Det är mycket bra att du trivs i skolan och tycker det är lätt att läsa.

    Jag förstår att om du tycker det går för långsamt, att du vill snabba på. Du kan ta upp frågan med SYV på din skola. Dock tror jag det blir svårt att ordna det så som du vill. Det är nämligen så här att det inte är elevens rättighet att tenta av kurser på förhand, dvs läsa "framåt".

    För din gymnasieskola skulle det innebära massa merarbete och ekonomisk förlust - detta för att om du är elev på skolan under 2 år, får skola betalt vara för 2 år och inte för 3 år (skola förlorar pengar om de gör så som du föreslår här i din fråga till oss). Förutom förlust av en tredje del av statsbidraget för dig, måste rektor be lärarna att förbereda tentor för dig, ge dig handledning och extraundervisning. Det kommer också att kosta i övertidsersättning för lärarna. Det är ganska dyrt att göra så som du föreslår + att risken finns att du blir stressad och kanske t o m sjuk pga överansträngning. Det är också bra argument till att säga Nej på din förfrågan.

    Eftersom det inte är din rättighet som elev, tror inte jag du får ett positivt svar på din förfrågan om att tenta av ett år på förhand. Men det blir rektors beslut. Du har rätt att ställa frågan.

    Som sagt, jag bedömer chansen att du får göra så som väldigt liten.

    Jag tycker att det är bättre om du satsar på A-betyg i alla kurser. Du kan också bedriva självstudier vid sidan av skolarbete. Du kan anmäla dig till kvällskurser på kulturskolan eller på flera olika studieförbund och lära dig spela instrument och/eller ett nytt språk eller t o m flera nya språk. Du kan redan nu i åk1 påbörja samla material till ditt examensarbete som du kommer att göra i åk3.

    Det finns mycket man kan göra vid sidan av skolarbete, som ändå har med skola och studier att göra och jag tycker det är en bättre lösning, än att försöka tenta av ett år på förhand.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till med dina studier!

    Hör gärna av dig framöver och berätta hur det går!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare