Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej på dig!

    Kurserna har bytt namn och heter Biologi 1 och 2, Kemi 1 och 2 och Fysik 1a och 2.

    När du söker till högskola, är Antagning.se intresserad av att se godkända betyg just i kurserna Biologi , Kemi och Fysik "två".

    De bryr sig inte om du har betyg i steg ett i de ämnena... men frågan är hur du ska skaffa dig godkända betyg i kurserna på nivå 2?

    Det finns två möjligheter:

    - läsa på komvux

    eller

    - bedriva självstudier och anmäla sig till Prövningar

    Det går bra att anmäla sig till Prövning i steg 2 utan att kunna visa upp godkända betyg i steg 1. Varje försök kostar 500 kr och du får ej tillbaka pengarna för prövningsavgift om du inte får godkänt betyg.

    För att läsa på Komvux, krävs det att kunna påvisa att man kommer med stor sannolikhet att klara kurser och därför krävs det kunna uppvisa godkända betyg i "underliggande" kurser, dvs för att kunna få plats på Kemi 2, måste man först skaffa sig godkänt betyg i kemi 1 - och så vidare... för att kunna få plats på Fysik 2, måste man först skaffa sig godkänt betyg i Fysik 1a.

    Hälsningar

    Mikael SYV