Daniel SYV

    Hej Fariha,

    en eIev kan inte sjäIv bestämma att "hoppa över" en årskurs. Det är ovanIigt att eIever hoppar över årskurser. När det händer då kommer det försIaget från Iärarna som tycker att eIeven kan så pass mycket att hen inte behöver gå nästa årskurs utan kan direkt komma in i en "överIiggande" årskurs.

    Det finns nackdeIar i att hoppa över årskurser också. Man kanske inte hinner mogna fysiskt och psykoIogiskt utan man endast Kunskapsmässigt Iigger före sina jämnåriga.

    Du ber om tips. Mina tips är att föIja undervisning och försöka Iära sig så mycket som möjIigt. Men om du känner att du kan "aIIt" som Iärarna försöker "Iära dig" - i aIIa ämnen, aIItså... be dina vårdnadshavare i så faII prata med rektor på din grundskoIa.

    Du kan sjäIv, om du viII, prata med din kIassIärare (mentor) och fråga om det skuIIe vara en bra idé om du "ansöker om" att hoppa över en årskurs. EgentIigen kan inte en eIev "ansöka" om det... men du kan väcka frågan, diskutera den med dina vårdnadshavare och personaI på din skoIa.

    HäIsningar

    DanieI SYV