Olivia

    Jag går andra året på frisörprogrammet och jag känner att jag verkligen inte vill fortsätta. Jag har pratat med min syv och det enda jag kan göra är att söka om och börja med ettorna i höst vilket jag inte vill. Är inte sugen på att göra om min utbildning då jag endå inte har en aning om vad jag vill jobba med. Jag undrar om jag skulle kunna strunta i att ha praktik och gå ut med F i praktik? Det är just praktiken som är så jobbig eftersom jag verkligen inte har något intresse för att bli frisör så vantrivs jag enormt. Finns det något annat man kan göra än att hoppa av helt?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Olivia,
    på praktiken som frisör tränar du även på att "umgås" med olika typer av människor (genom Kundkontakter) + skaffar dig "allmän erfarenhet inom arbetslivet" - du kan se det på det sättet. På varje arbetsplats finns det många "saker" som är gemensamma, oavsett yrke: att komma överens med kollegorna och kunder, att planera vad som ska göras, lära sig "ta emot order på rätt sätt", förhandla (om man inte riktigt vill eller kan göra det som "beordrades") och även träna sig på att "läsa av" när det är läge att stå på sig och när det är läge att foga sig.
    Att du lär dig frisöryrket betyder inte att du ska jobba som frisör. Känner till ett fall när en person med examensbevis som frisör ej har en enda dag jobbat som frisör utan jobbar med Event, Försäljning och som personlig assistent. Hen "utövar" frisörs-"yrket" på fritiden (kompisarna har stor glädje av det!).
    Om du tar examen som frisör, bli du mycket mer attraktiv att anställa som säljare i en butik som säljer bl.a hårfärg (bara för att komma med ett exempel).
    På din utbildning läser du även många "allmänna kurser" som svenska, engelska, matte mm., eller hur? Du kan försöka välja så många icke-frisör kurser som möjligt inför år3 - prata med syv på din skola om det.
    En "kreativ lösning" skulle vara att du i stället för frisör-kurser läser så många andra kurser som möjligt - men då måste du veta att du ej kommer få ut Examensbevis; all kunskap är bra att ha! och genom att stanna i skolan har du rätt till studiehjälpen (för det måste du läsa på heltid och ej skolka).
    ********
    En annan möjlighet är att söka till folkhögskolans Allmän kurs. Den är, normalt sett, på 3 år - men om du har bra förkunskaper kan du bli klar snabbare - som kortast på 1 år.

    Om du idag inte vet vilket yrke du vill satsa på - kan du ju i så fall lika gärna stanna på din skola och göra ditt bästa. På din praktikplats (kanske, förhoppningsvis) kan du "förhandla" dig till andra arbetsuppgifter - som t.ex boka in kunder, bemanna receptionen eller göra reklam för frisörsalongen (om du ändå inte är "ute efter" att få godkänt betyg i kurser som innehåller praktik). Prata med dina lärare om det, i första hand med din handledare för praktiken. Genom att du är på din praktikplats "förtjänar" du ditt studiebidrag från CSN; att de ej får godkänt betyg i kurserna när du läser på gymnasiet, spelar ingen roll för rätten till att ha åkkort, gratis lunch och studiebidrag från CSN.

    Sök jobb
    I Sverige får man jobba från det att man fyllt 13 år. Men det är svårt att få jobb när man är ung, ej kan ngt yrke och ej har körkort.
    Satsa på att försöka få körkort. Ta alla jobb du kan få - även om det är "timmar vid behov" och dåligt betalt (det er Arbetslivserfarenhet vilket är en stor tillgång senare i livet).

    Ansökan till år1 till ett nytt gymnasieprogram till hösten 2020
    Om du gör ansökan till år1 till hösten 2020 betyder det inte att du absolut måste ta den platsen sen. Det är OK att tacka Nej till erbjuden utbildningsplats. på så sätt är det ofarligt att göra ansökan.
    Sök därför till ett annat program till år1 och Om du blir antagen /vilket du kommer veta tidigast till Midsommar/ kan du då tacka Ja eller Nej.

    Kika på många yrken på framtid.se/yrken - där finns det ca 2.ooo yrken beskrivna.

    Hoppas ngt i mitt svar blir till hjälp!
    ANNA

    • : Hej! Vad menas med folkhögskolans allmänna kurs? Kan jag läsa den om jag hoppar av gymnasiet? Är det möjligt att gå ut utan apl?
    • Anna : Om skolformen FOLKHÖGSKOLA var god se https://www.framtid.se/studier/folkhogskola
    • Anna :

      Folkhögskolorna har många Olika utbildningar, bl.a korta kurser (typ under en helg...) men också längre utbildningar på olika nivåer: grundskolenivå, gymnasienivå men även några utbildningar på Eftergymnasial nivå, t.ex utb. till Fritidsledare. Det finns ca 150 folkhögskolor i Sverige. De flesta erbjuder även Allmänna kurser på gymnasial nivå som leder till Omdöme om grundläggande behörighet. Kanske finns det ledig plats på ngn folkhögskola så att du kan hoppa "över" från gymnasiet in i folkhögskola... Utanför stora städer brukar folkhögskolorna erbjuda Internat/elevboende. I stora städer får man ordna boende själv. Bekvämare, så klart, att bo hemma och pendla till skolan - i så fall bör du titta på vad som finns inom pendlingsavstånd för dig.

    • Anna :

      ang. "gå ut" - beror på vad du menar. Du kommer ej uppfylla kraven för Examensbevis om du inte blir godkänd på praktiken på ett yrkesprogram. ... Men delta i studentfirandet får alla göra som fortfarande är inskrivna på gymnasiet ... Uppfyller man inte kraven för exam.bevis får man Studiebevis (eller gymnasieintyg) - och då har man inte "fullständig gymnasiekompetens" men man kan fortfarande få jobb eller komma på ngn utbildning (kanske på en yrkeshögskola).

    Läs alla kommentarer