Carina
    Min dotter läser Estetiska programmet Bild och form. Nu i trean vill hon hoppa över en kurs - en av de hon valt själv och som alltså inte är obligatorisk. Den ger 100 p. Får hon ta studenten ändå? Hon kommer ju att få 2400 p i stället för 2500 p.
    Måste hon läsa någon anna kurs i stället under året? eller kan hon läsa in poängen i efterhand på tex Komvux om hon behöver högre meritpoäng så det räcker till högskola i framtiden?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Carina,

    för att uppnå Kraven för gymnasieexamen på gymnasiet>> måste eleven ha BETYG i minst 2500 poäng. Alla betygen behöver inte vara Godkända. Det skulle vara OK att ha 100 p. F-betyg i examensbeviset. dock om eleven "hoppar över" dvs inte går på lektionerna, kommer inte läraren ha Underlag för att sätta betyg; det blir inget betyg, inte ens F och då kommer inte din dotter uppfylla kraven. Hon får i så fall Studiebevis, som inte ger Grundläggande behörighet till högskola.

    En annan sak med att "hoppa över" en kurs blir att studierna blir på deltid och då förlorar gymnasieeleven (nästan alltid*) rätt till studiehjälp från CSN.

    *särskilda regler gäller för "äldre elever": från höstterminen det år man fyller 20 år.

    ***
    Studiebevis i stället för Examensbevis kan man få av olika anledningar: det kan bara för många F;-betyg; det kan vara för få poäng; det kan vara F i en enda kurs men i vilken man ej får ha F... oavsett anledning, kan man söka till komvux för att komplettera på komvux och få Examensbevis från komvux sen.

    Detta gäller på komvux:
    - man kan inte garantera att man kommer in på komvux; man söker och hoppas att få plats.

    - betyg i Idrott och hälsa 1 får ej längre ingå i Examensbevis från komvux (ändring från 1 jan 2017).

    - din dotter kommer med Examensbevis från komvux endast prövas i BII, kompletteringsgruppen - när hon söker till högskola och där är det oftast svårare att komma in; anledning till det är att om man inte på gymnasiet uppnår kraven för gymnasieexamen>> då är man tvungen att KOMPLETTERA på komvux - och då prövas man sen i Kompletteringsgruppen, BII.

    Det finns alltså ett antal nackdelar i att "hoppa över" en kurs på gymnasiet. Mitt förslag är att din dotter försöker komma in på en annan kurs på gymnasiet, för att "ersätta" den kurs som hon nu inte vill läsa. Och om det skulle vara omöjligt att få plats på en annan kurs, då skulle jag råda att överväga att ändå delta i den kursen som hon inte vill läsa.

    Bästa hälsningar

    ANNA