Mathilda
    Hej. Jag hoppade av gymnasiet efter tvåan år 2009 och har alltså inget slutbetyg. Pluggade dock upp det mesta och har nu endast 150 poäng kvar att läsa för att uppnå 2250 poäng. Dock så vill jag minnas att någon ändring gjordes i och med det nya betygssystemet, som försvårar det för mig att få ett slutbetyg. Stämmer detta eller finns det fortfarande en chans för mig att få mitt slutbetyg och därmed söka in till högskola (vilket är mitt slutgiltiga mål)? Hur går jag till väga? Antar att det är komvux som gäller?
    Tack på förhand!
    Mathilda

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej, du har rätt: det är komvux som gäller eller prövningar, som man i de flesta kommuner också gör på eller via komvux.
    Möjlighet att få ett slutbetyg i stället för examensbevis som sedan 2012 är standard på komvux, är förlängd till 1jan2017, men det är Undantag och rektors beslut krävs.
    För ett slutbetyg krävs det minst 2350 betygsatta poäng men du kan ha 10% av poängen IG.
    Jag råder dig att boka tid med SYV på komvux för Planering av ett slutbetyg. Spara en kopia av planeringen och tänk på att det är bråttom att få ut slutbetyg senast i mitten av 2016 för att sen blir det jul och nyår och det är ingen rektor på komvux som jobbar 1januari, skulle jag tro.
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare