Viktoria
    Jag klarade spanska 3 med E- och det gick så dåligt på spanska 4 så hoppade av den kursen och fick F, kan jag fortfarande komma in i en högskola? På individuella valen valde jag engelska 7? Om det hjälper..... är ganska osäker och rädd.... hur ska jag göra?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Viktoria,

    Med F i Spanska 4 kan du få Examensbevis (om du inte har för många andra F-betyg). Dock drar F-betyget ner ditt meritvärde + att du kommer ej få meritpoäng>> för moderna språk 4, för att F-betyg ger inte merit.

    Du har rätt att göra Prövning i Spanska 4 innan du tar ut ditt examensbevis i åk3. Och jag råder dig försöka bedriva självstudier och göra prövning - för att försöka få E eller högre betyg. Ditt meritvärde kommer att påverkas ganska mycket. Och E betyget i moderna språk kan mycket väl utgöra skillnaden mellan att komma in på "din" högskoleutbildning eller inte göra det. Exempel: om du t.ex kommer att ha alla C betyg i alla gymnasiala kurser, inklusive engeslka 7, men har F i spanska 4 + att du har E i spanska 3, då blir ditt meritvärde

    14.4 (jämförelsetal) + 1.5 (merit för spanska 3 och eng 7) = 15.9 (det är ditt Meritvärde, med vilket du konkurrerar om plats på högskola/universitet);

    men om du får E i Spanska 4, då blir det så här  --- både ditt jämförelsetal och antal meritpoäng ökar:

    14.8 + 2.5 = 17.3

    dvs genom att få E betyg i Spanska 4 kan du öka ditt meritvärde (i vårt exempel: från 15.9 till 17.3). Ditt meritvärde ökar med 1.4 vilket är ganska mycket; jag råder dig därför att försöka bedriva självstudier och be att få göra prövning. Du har rätt att göra prövning men tidpunkt för prövningen är det din skola /rektor/ som bestämmer.

    Som svar på din fråga om du kan komma in på högskola:
    om du får Examensbevis, blir du behörig - sedan är det Konkurrens om studieplatser. Ju högre meritvärde du har, desto större chans att du kommer in.
    Du kan också samtidigt konkurrera om studieplats i HP-urvalsgruppen, om du gör högskoleprovet.

    Så - svar är Ja! det är inte omöjligt att komma in på högskola med F i Spanska 4, men det blir lättare att göra det med godkänt betyg i Spanska 4.

    Vänligen

    Julia SYV