Alice
    Hej! Min pojkvän hoppade av gymnasiet första terminen i trean. Han är 20 år nu och letar efter en lösning att komma ut i yrkeslivet trots oavslutade gymnasiestudier.
    Vi undrar helt enkelt hur han ska göra för att kunna hitta en lösning så snart som möjligt. Vi har kollat på yrkeshögskolor, distansutbildning, komvux osv. Största problemet är att han själv inte vet vad han vill göra. Han är dock motiverad till att hitta en lösning så snabbt som möjligt.
    Tacksam för svar.
    / Alice

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alice!

    Om din pojkvän är 20 år, då är han gammal nog för att studera på Komvux. Han kan också söka till olika yrkeshögskoleutbildningar.

    Jag råder honom att boka tid med Studie- och yrkesvägledare på komvux i den kommunen där han är folkbokförd, att han tar med sig alla sina betyg och diskuterar med SYV på komvux hur, när och var han kan studera.

    Samtidigt kan han söka till yrkeshögskola. Alla Yrkeshögskoleutbildningar hittas via www.yhguiden.se - och han är inte behörig till YH, men Yh kan ta in i "fri kvot" - dvs obehöriga. Det kan inte högskola göra. Det finns inga garantier på att som obehörig, komma in på en yrkeshögskoleutbildning, men har han tur (och jag lovar att hålla tummarna för honom), kan han komma in.

    Arbetsförmedlingen kan hjälpa till med praktik och söka-jobb kurser. Och jag råder honom att skriva in sig på AF.

    Jag tycker att en bra idé är att göra allt på en gång:

    1. be AF om hjälp med praktik och söka-jobb kurser

    2. boka tid på komvux

    3. söka olika yrkeshögskoleutbildningar (alla som han är intresserad av). Till yrkeshögskola söker man till varje YH separat. Därför kan man söka till hur många som helst - samtidigt.

    Bästa hälsningar

    ANNA