Reem

    Hello I have a Bachelor Degree of tourism-Department Hotel management from Syria and i sent my pappers to "UHR för bedömning". I want to take a master program that qualifies me to work in the hotel or other establishments' adminstration area. Can you help guiding me which direction to take? i have found some options but i do not know what do they mean exactly, like företagsekonomi, managemnt studies, verksamhetsutveckling och styrning, etc.. if any one has other ideas please help thank you Reem

    • SYV-besökare : Hur mycket svenska kan du? Tänker du jobba sedan i Sverige?
    • : Jag kommer att börja med en svenska som andra språks kurs denna månad och jag planerar fortsätta studera vidare efter den . Jag kan också engelska
    • Anna : Om du vill arbeta i Sverige, är det bra att du lär dig så mycket svenska du kan och så bra och snabbt som du kan! ;)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Reem,

    de masterprogram som finns idag på olika högskolor/universitet i Sverige och som ges på Engelska - kan du se på www.studera.nu/jamfor-utbildning/?q=&f
    Frågan är - om du vill läsa med undervisningsspråk Svenska eller med undervisningsspråk Engelska?
    Utbildningsutbud förändras... och nästa år så kanske det finns några nya högskoleprogram; och några av de som finns idag - kanske försvinner...

    Du har din utbildning inom "hotell-yrken". Jag förslår därför att du tittar lite närmare på www.framtid.se/yrke/hotellyrken
    Det är de yrken inom Hotell-branschen som finns i Sverige idag; kanske har det missats ngt. yrke - hör av dig i så fall med tips om vilket/vilka som har missats i så fall, OK? :)

    Om du ej har arbetat i Sverige någonting ännu; eller har arbetat men inte inom hotell-branschen, då tycker jag det är mycket bra om du kan börja jobba på ett hotell eller inom hotell-branshen på något sätt, inom vilket yrke som helst - bara för att se hur det i Sverige ser ut i den branschen; det kan visa sig att du vill göra någonting annat i stället; du är fortfarande mycket ung; det är inte givet att du måste fortsätta inom samma bransch.
    Du kanske kan komma fram till att du vill bli Lärare eller Tolk eller starta eget företag och kanske inte inom hotell-branschen utan inom någon helt annan bransch? :)
    Om du börjar jobba inom hotell-branschen /även som hotellstäderska>> eller med "vad för något som helst"/ kan du se hur det funkar inom den branschen i Sverige. Är det svårt att få jobb, försök komma in på praktik eller börja med några studiebesök. Förhoppningsvis kan Arbetsförmedlingen hjälpa till med praktiken.

    Sedan, om du kommer fram till att det är just hotell-branschen som du vill fortsätta satsa på, så tänk på att utbildningar finns inte endast inom högskola/universitet men även på andra ställen, som till exempel inom YRKESHÖGSKOLA.
    Var god se några exempel på yrkeshögskoleutbildningar;

    https://www.yhguiden.se/utbildning/frans-schartaus-handelsinstitut/projektledning-hallbara-moten-och-event

    https://www.yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/receptions-konferens-och-housekeepingansvarig

    Och i februari 2018 kommer ännu fler yrkeshögskoleutbildningar att "dyka upp" på www.yhguiden.se - så håll "ögonen öppna"! :)

    Allmän info om eftergymnasiala utbildningar i Sverige;

    www.studera.nu - högskolornas gemensam hemsida - om högskole- och universitetsutbildningar; bra att hitta utbildningar man är intresserad av och kontakta studievägledare eller utbildningsansvariga på alla de utbildningar /om man inte hittar info som man behöver ha på utbildningens hemsida/;

    www.yhguiden.se - sida där yrkeshögskoleutbildningar visas upp;

    • : Tack så mycket för svaret. Jag tycker att det kommer att vara bättre om jag läser programmet på engelska eftersom det är mer internationellt och en styrka om jag skulle fick en utomlands jobb i framtiden.
    • : Jag kommer att kolla länkar som ni skickade och kanske återkommer med fler frågor .
    • Anna : Bra! Gör så och lycka till!