Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Mary!
    För att få en chans att på sikt bli en bankchef behöver man på högskolenivå läsa ekonomi; i första hand rekommenderas det 4-åriga civilekonomprogrammet. Bankchefer är i grunden oftast civilekonomer eller nationalekonomer. Var god om Civilekonom på framtid.se/yrke/civilekonom

    Behörighet till civilekonomprogrammen brukar bestå av godkända betyg i matematik 3 och samhällskunskap 1b.
    Du läser nu HT/hotell-och-konferens som obligatoriskt inkluderar endast matematik 1a. Du behöver alltså inom matten, läsa - efter matte 1a, även matte 2a och 3b. Inom Samhällskunskap läses det på din gymnasial utbildning endast samhällskunskap 1a1. Du behöver läsa även samhällskunskap 1a2.
    ^^^^
    För övrigt, säg på din gymnasieskola (i första hand till SYV på din skola) att du vill utnyttja din rätt att läsa kurser för Grundläggande behörighet till högskola/universitet; på din utbildning är det svenska eller SAS, svenska som andraspråk 2 och 3. Detta för att engelska 6 läser ni som obligatorisk kurs (engelska 6 brukar man annars, på yrkesprogram, behöva lägga till).
    Du kan se den generella programplanen för HT på gymnasieguiden.se/program/HT/programplan/Programplan_HT.

    Liselotte
    • : Hej! Vet du ungefär vilka kurser man måste ha läst för att bli det eller är det hela ekonomiprogrammet som man måste läsa? Jag vet inte om jag kommer ha möjlighet att byta linje till årskurs två eftersom ett år har snart gått
    • Liselotte : Var god Hela mitt svar ovan. Jag har där berättat om vilka kurser som för Särskild behörighet krävs - för att bli Behörig att komma in på ekonomiska utbildningar på högskolenivå.
    • : Hej! Jag såg inte hela svaret, såg det nu hahah. Tack!
    • Liselotte : Man behöver inte nödvändigtvis läsa just på ekonomiprogrammet på gymnasiet. Det kan gå på din utbildning lägga till de kurser som behövs. Dock är inte så att jag kan garantera dig att du ska få läsa matte 2 och 3 och samhällskunskap 1a2 (detta för att det inte är en rättighet när man går på ett HT). Hoppas du kan få läsa de kurser som behövs, redan på gymnasiet.
    • Liselotte : Kika också på andra Ekonomiyrken - ex. på https://www.framtid.se/yrke/banktjansteman
    • :

      Tack så jättemycket! En sista fråga, om det är 3b man ska läsa, ska man då även läsa 1b och 2b på komvux? Eftersom jag just nu läser matte 1a och tänker lägga till 2a

    • Anna : På varje Nivå i matte läser en En kurs. Det går bra att läsa Matte 1a, sedan 2a och sedan 3b.
    • : Tack!
    Läs alla kommentarer