turan
    Jag ska byta gymnasium till hotell och turism, och på planen står det kinesiska 1.2osv och modernspråk 1..2.3 osv jag undrar om jag måste läsa dessa ämnen, för jag kan inte lära mig kinesiska och suger på modernspråk men, jag kan svenska engelska, är det obligatorisk eller inte?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Turan,
    se gärna en generell Programplan för HT>>
    Moderna språk Får läsas på HT men de kurser är inte obligatoriska (i alla fall generellt sett...). Sedan kan olika skolor skapa olika "profiler" och lägga in kurser i de profiler.
    Vilken skola är det som på HT inkluderar Kinesiska 1 och 2 samt Moderna språk /flera kurser/...?
    *******Det är alltså inte förbjudet för skolorna att skapa profiler och fördjupningar - så se gärna på skolans egen hemsida och ställ också, med fördel, frågor till skolans personal.

    Om just den skolan inte kan erbjuda läsa andra kurser i stället för kinesiska och moderna språk, kanske är det i så fall inte någon bra idé för dig att söka till den skolan, tänker jag.

    Du skriver "på planen står det kinesiska..." - jag undrar Vilken Plan? Är det en plan på skolans egen hemsida? eller någonannanstans? Var i så fall? Du får gärna skicka snabb/direkt länk till info som du nämner i din fråga.