Hej Sara,
    jag råder dig prata med studievägledare på den institutionen där du läser. Hoppas givetvis på att du klarar din omtenta. Men om inte - då måste du prata med personal på din utbildning och höra om vad de "lokala reglerna" säger.
    Om du känner att du kom in på fel utbildning, - är det "en situation";  och det är i så fall fördelaktigt för dig att hitta ngt annat som passar dig i stället: en annan utbildning eller söka jobb.
    Om du inte klarade tentorna pga ngt som hände "just då", så kanske behöver du prata med en kurator. Finns det särskilda omständigheter, kan undantag beviljas, får vi hoppas.
    Vi på FRåGA SYV kan inte svara på exakt hur många omtentor och när du får skriva eller vad som händer om du, trots förmodan, inte får godkänt på omtentorna. Du måste få svar från personal som jobbar på din institution.