gustav
    Hej!

    Jag har en fråga om Högskola prov som skiljekriterium i läkarprogrammet. Så jag har sågat att när det finns lika meritvärde använder universitetet Högskola prov resultat som skiljekriterium. Men jag tänkte så här, om det finns två platser kvar och det finns tre kandidater, två kandidater med 21.80 och ett kandidat med 21.70, ska universitetet använder HP resultat för att urskiljer mellan de två kandidater med 21.80 och sedan ta de det 21.70 kandidat direkt (på grund av att det finns ingen annan person med lika meritvärde som 21.70 kandidat) , eller ta universitetet de två med 21.80 utan att använda HP resultat (sedan att de 21.80 kandidat har det högsta betyg).
    Tack i förhand.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Gustav,
    Fråga SYV gör inte antagning till någon utbildning, och vi kan därför inte "lova" dig exakt hur det blir. Men om man tänker logiskt, så borde sökande med högre meritvärde komma in i Betygsgruppen, innan hen med lägre meritvärde kan bli aktuell.
    Det är om flera med samma meritvärde som konkurrerar om sista platsen, som andra urvalsmetoder brukar tas i bruk.
    Som sista utvägen kan även lottning användas (då får slumpen avgöra).
    Vänligen
    Julia syv