Zead

    Hej, jag har tidigare läst klart Human resource management utbildning. Avslutad 2015. Idag arbetar jag men vill gärna arbeta inom HR. Jag har ansökt för. Många tjänster men har inte lyckats med att komma på intevju. Känner att jag kanske behöver mer kompetens som gör mig mer intressant för arbetsgivaren. Vad kan jag mer läsa på utöver uni. utbildningen för att konkurera starkt bland kandidaterna?

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    hej Zead,

    enligt info jag fick från en sakkunnig inom HR-branschen är det Specialist-kunskaper inom följande områden som hälper till att få jobb inom branschen:
    personaleknomi

    svensk arbetsrätt/personaljuridik

    ledar-/organisation och kompetensutveckling

    personalhälsa och säkerhet.

    Du skriver inte om din utbildning är på kandidat- eller på magister- eller på masternivå. Om din nuvarande utbildning är på kandidatnivå, kan du försöka hitta magister- eller masterprogram för att specialisera dig inom något av de ovan nämnda områden.
    Om du inte vill eller kan läsa på ett program på universitetet, kan du försöka få sommarjobb eller praktik på ett företag där du vill arbeta.
    Jag förstår att det inte är lätt att byta jobb (du jobbar ju idag) mot praktik, men kanske kan du under din Semester gå på praktik eller få sommarjobb på ett nytt ställe ... eller om du kan ta tjänstledighet i några veckor eller månader för att gå på praktik.

    Enligt de sakkunniga inom de branschen där det är svårt att få jobb, som t.ex inom HR-branschen, är det via sommarjobb eller via praktik som man kan få in "foten" och på sikt få jobb.

    Även om man efter sommarjobbet eller praktiken ej får jobb direkt, finns det fördelar:
    - du får förhoppningsvis insikt/kunskap om vilka områden du behöver "vässa" din kompetens inom;
    - du får kontakter inom branschen och referenser;
    - du kan senare få erbjudande från samma företag/organisation att jobba för dem (om det t.ex just nu inte finns någon "öppning" men om det kommer att finnas senare).

    Ännu ett alternativ är att söka till en Yrkeshögskoleutbildning. Det är inte alls ovanligt att man med högskole-/universitetsutbildningen i bagaget läser utbildning på en yrkeshögskola; i yh-utbildningar ingår det praktik och yh-utbildningar är mycket arbetsmarknadsanpassade, därför finns det stor chans att få jobb just efter en yh-utbildning dvs med Yrkeshögskoleexamen.

    Du skriver inte om din utbildning i HR-magagement är från en svensk universitet/högskola - och det är viktigt, därför att Personaljuridik (arbetsrätt) kan vara rätt så olika i olika länder. Hur som helst, behöver du ha kunskaper inom den svenska arbetsrätten, helst aktuella (färska) och djupa/omfattande kunskaper; det är enligt de sakkunniga mycket viktigt och ger jobb inom HR-branschen i Sverige idag.

    Hoppas mitt svar blir på ngt. sätt till hjälp!

    Lycka till!

    Julia SYV

    Gäst SYV

    Jag vill ge några Tips om yrkeshögskoleutbildningar, som kanske passar in i sammanhanget:

    https://www.yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/loenekonsult-uddevalla

    https://www.yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/lonekonsult-gavle

    https://www.yhguiden.se/utbildning/nbi-nordic-business-institute/redovisningsekonom-med-loneadministration-lulea

    Och fler starter (eller kanske t o m helt nya) yh-utbildningar kommer att beviljas och publiceras på www.yhguiden.se i februari 2018.