Avin
    Hej!
    När jag blir äldre skulle jag gärna vilja jobba inom välgörenhetsorganisationer, kirurgi eller mänskliga rättigheter.
    Jag har alltid haft ett stort intresse för språk, matte, biologi, kemi.

    Dock så funkar inte so orienterade ämnena för mig. Det ända ämnet inom so jag faktiskt intresserar mig av är samhällskunskap men allt annat tycker jag är dötrist!

    När jag blir äldre skulle jag helst vilja plugga utomlands för att senare även jobba utomlands.

    Jag har ett meritvärde på 255
    Tror du att IB elr natur blir för svårt för mig? Då jag har hört att båda linjerna ska va jätte tuffa.
    Dock så säger både mamma och storasystern att humanistiska kommer vara alldeles för lätt.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Avin!

    om du vill bli Kirurg>>, då är det Läkarutbildning du bör läsa efter gymnasiet, för att Kirurg är specialist-läkare.

    Om du vill jobba med Mänskliga rättigheter, skulle jag rekommenderas det att utbilda sig till Jurist>> och för det måste man läsa Juristprogrammet på högskola/universitet, men man kan jobba med mänskliga rättigheter även på andra sätt.

    Inom Välgörenhetsorganisationer kan man jobba på väldigt många olika sätt. Om du inte redan är medlem i någon eller några välgörenhetsorganisationer, kanske är en bra början att gå med som stödmedlem i en eller flera välgörenhetsorganisationer och jobba som frivillig arbetare, hjälpa till på olika sätt - då skffar du dig erfarenhet, får "en fot in" i branschen och gör nytta, givetvis också.

    Om du vill läsa på eftergymnasial nivå utomlands, rekommenderar vi i första hand IB-programmet. Detta - av flera anledningar:

    1. undervisning på IB är på engelska

    2. i IB ingår det kurser som gör att man har möjlighet att bli behörig till de flesta eftergymnasiala utbildningar i de flesta länder

    3. Studie- & yrkesvägledare och lärare på IB-programmet har kunskap och erfarenhet av att hjälpa elever söka till eftergymnasiala utbildninga utomlands och därför kan man få mycket hjälp på skolan när man ska söka utbildningar utomlands.

    Har du "skuggat" (testat en dag) på något gymnasieprogram? Jag råder dig boka prova-på dag som ofta kallas "skuggning" på IB>>>, på NA>>> och på HU>>> - då kan du jämföra hur det är att vara elev på alla de tre programmen.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar och Lycka till med ditt gymnasieval!

    ANNA