Jenny
    Hej,

    Jag är utbildad socionom som är på väg att flytta till Australien. Jag har jobbat på lite olika ställen inom mitt yrke men vill väldigt gärna röra mig uppåt och mot lite mer internationellt arbete. Har försökt leta själv efter olika välgörenhetsorganisationer och hur till exempel FN arbetar. Har ni några tips på hur kan hitta min väg lite bättre? Om vilka vidareutbildningar som finns eller vad för jobb jag skulle kunna leta efter?

    Tack på förhand

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Jenny,

    det är en svår fråga du ställer... men vi ska försöka ge dig några tips, som förhoppningsvis blir till hjälp på ngt. sätt:

    1. för inspiration kika på utbytesprogrammet Erasmus + som handlar om att studerande på högskolan kan under några månader läsa utomlands som utbytesstudenter. Du som är Socionom>> kan kanske hitta eller skapa ngt program som handlar om att man udner sin utbildning till Socionom i Sverige kan åka utomlands - t.ex till Australien för att läsa en termin där och de som läser en motsvarande utbildning i Australien, kan t.ex läsa under en period i Sverige?

    2. se på Australiens ambassads hemsida snabblänk här>> och kontakta ambassaden - t.ex för att höra med dem om vart du kan vända dig - och på tal om Ambassader... du kanske kan jobba (i alla fall ett tag) på den Svenska Ambassaden i Australien /eller på konsulatet/?

    3. se om du skulle vara intresserad av att skapa ngt. projekt - t.ex utbyte av ungdomsgrupper (mellan Sverige och Australien) - t.ex ungsomar som är i riskzonen för droger och kriminalitet: genom miljöombyte skulle de kanske komma "på rätt spår igen" och Socialtjänsten som lägger enorma summor på detta, kanske kan betala till projektet i stället /det kan bli både billigare och bättre/.

    4. se också om du kanske vill läsa vidare och bli en Forskare>> i hur Socialt arbete bör förändras för att uppnå bättre resultat - och du kan kanske i så fall inrikta dig på att jämföra hur socialtarbete bedrivs i Sverige och i Australien /och dra slutsatser som kan bli till gagn för olika länders sociala arbete/.

    Ska nu samråda med kollegorna och vi återkommer i fall några fler förslag kommer fram, ok?

    Bästa hälsningar

    Peter syv