Caroline
    Hej jag heter Caroline. Jag funderar på att utbilda mig på distans till SYV, min fråga är till er hur arbetsmarknaden ser ut då det har varit svårt att utläsa om det är en bransch som är i behov av fler utbildade eller om det är stor konkurrens om de jobb som finns som SYV. Sen undrar jag även hur en dag på jobbet kan se ut och vad ni tycker är det bästa med ert yrke och även det som är mindre bra. Jag undrar även hur lönerna ser ut för yrket och om det är stor skillnad beroende på kommun eller om du arbetar inom skola eller tex arbetsförmedlingen.

    Tacksam för svar!
    Caroline

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Caroline!
    Så roligt att du är intresserad av mitt yrke - SYV: vi som jobbar som SYV,kan säkert ge väldigt olika svar, beroende på personliga erfarenheter.

    Ang. hur lätt/svårt det är att få jobb...
    Det beror på... om man är flexibel och kan tänka sig flytta, pendla långt eller ta korta vikariat till att börja med - då får man jobb som SYV "någonstans" (i alla fall som situationen är nu, hösten 2018); men om man endast kan tänka sig jobba som studievägledare på universitetet i en viss stad... kan det bli svårt.

    Lön: oftast är det förhandling och individuellt lönesättning, så det kan variera mycket även på samma arbetsplats, men vi har uppgift om att genomsnittet ligger på strax över 33.000 kr /år 2018/.

    Länktips: yrke/studie-och-yrkesvagledare och internationell syv.

    Ang. hur det känns att arbeta som syv...
    så är inte en annan dag lik en annan... vilket är roligt men också krävande. Man kan bli mycket trött mot slutet av veckan. Det är också ibland svårt att inte "ta jobbet hem".
    Det bästa med syv-jobbet är att man lär sig mycket (lär sig ngt nytt nästan varje dag) och känner att man gör skillnad!

    Daniel SYV

    Hejsan,
    det är precis som Anna svarade - väldigt olika, beroende på var man jobbar: SYV på en grundskola är inte "samma jobb" som Arbetsvägledare. Det gemensamma i alla de olika SYV-jobben är att man kommer i kontakt med många olika sorters människor under varje dag på jobbet, men olika dagar kan se väldigt olika ut: man kan ex. ha 5 eller 6 vägledningssamtal den ena dagen och vara på en SYV-konferens hela dagen nästa dag och lyssna mest på föredrag... Som SYV kan man arbeta med barn /grundskoleelever/ eller med vuxna (på AF som arbetsvägledare eller inom STOM, stöd- och matchning, på komvux, på folkhögskolor, inom yrkeshögskolan eller på högskolor/universitet).

    Det finns också exempel när man har en "delad tjänst", exempelvis halvtid på en grundskola och halvtid på gymnasiet; eller så jobbar man deltid på grund- eller gymnasieskola och deltid inom STOM eller i flera olika projekt samtidigt. I vissa SYV-tjänster ingår det rätt mycket administration, ex. om man jobbar som Praktiksamordnare.

    Vi, som har SYV-examen, arbetar bl.a som APL-utvecklare >>, Undervisningslogistiker >>, Rektorer >>, Jobbcoacher >> och även som Rekryterare >>.