Hej Lovisa!

    distansundervisning finns på korr-onlinegymnasium och du kan se på deras hemsida eller kontakta dem med frågan om de har plats på Humanistiska programmet (de erbjuder just inriktning Kultur).

    Om du får svar från Korr-online att de just nu inte har plats för dig, kan du i så fall höra med rektorer på Humanistiska programmet på de skolor dit du vill byta. Det är rektor på den "mottagande skola" som fattar beslut att ta in en ny elev.

    Det är inte en rättighet att byta en gymnasial utbildning. Många byter, men den som vill byta är beroende av de skolorna som erbjuder den utbildningen som man vill byta till (om de har plats och även om de har plats kan de ändå säga Nej, för att det är inte din rättighet att byta).

    Det som du har rätt till är att söka om till åk1 till nästa år och upprepa hela antagningsprocessen från åk9.

    Om någon skola säger "Ja, du kan byta nu", då är det den mottagande skolan som kommer att hjälpa dig med allt det praktiska kring byte av skola + att de lägger upp en plan på hur du ska komma in i undervisningen och läsa ikapp i de kurserna som du inte tidigare har läst.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig och håller tummarna för att du ska få byta till den utbildning som du önskar läsa!

    ANNA