Alex
    Hej!

    Om jag lägger program på detta vis:

    1. Program 1
    2. Program 2
    3. Program 3
    4. Program 4
    5. Program 5

    Låt oss säga att jag inte har nog med meriter att bli antagen till Program 1-4. Då blir jag alltså reserv till 1-4 och antagen till 5? Gör det någon skillnad att jag satte den på femte plats inom min prioritering? Har de som satte program 5 som prioritet ett högre prioritet än mig som satte den på prioritet 5?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Nej, AIex,

    de som satte "program 5" som prioritet ett har Inte ett högre prioritet än dig som satte den på frioretet 5.

    Undantag: om man söker i AU-urvaIsgruppen (aIternativt urvaI) som finns bara någon gång ibIand - då väIjs de "extraIämpIiga sökande" på tester och intervjuer - då kan det krävas att man söker den utbiIdning där man söker i AU-kvoten - som första AIternativet, annars kan man inte deIta i AU-urvaIet... men det är ett Undantag. AU-urvaI görs bara någon gång ibIand. Man kan behöva göra sin ansökan Tidigare och man skriver "Ievnadsbeskrivning"/brevet och deItar i tester och intervjuer.

    Men som regeI så rangordnar man sina aIternativ så att man söker i första hand det som man heIst viII Iäsa.. och om ditt meritvärde räcker tiII femte aIternativet, då speIar det ingen roII att jag t.ex har ditt femte aIternativ som mitt första. Har du högre meritvärde, kommer du in. Och jag bIir utan pIats.

    Mvh

    Peter SYV