Måns

    Hej, går sista året i grundskolan och har mer eller mindre bestämt mig för humanistiska linjen inför gymnasievalet. Jag har ett stort intresse för filosofi och det är i princip det som ligger till grund för mitt beslut gentemot de andra linjerna, men eftersom det är en relativt liten del av undervisningen så har det varit svårt att hitta information. Vad går man igenom på lektionerna? Hur arbetar man oftast, alltså uppsatser/grupparbeten/presentationer o.s.v ? (Detta beror säkert på skolan och lärarna ) Och finns det möjlighet att fördjupa sig i filosofi utöver att välja till kursen till sina individuella val?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Måns,
    om kurserna i ämnet Filosofi på gymnasiet finns info på skolverkets hemsida.
    Du kan också välja Tema för gymnasiearbete som har med filosofi att göra; volymen för gymnasiearbete är 100 poäng (alltså exakt lika mycket som kurserna Filosofi 1 och 2 tillsammans).

    På HU råder jag dig välja inriktning Kultur för att kursen Filosofi 2 ingår som inriktningskurs i den inriktningen. Du kan kika på programplan för HU:>

    Som du kan se i Programplanen för HU, länk ovan - så får man bl.a läsa inom programfördjupningen. Det borde gå att inrikta innehåll i den kursen mot "filosofi" på ngt. sätt; även kursen "Kultur- & idéhistoria" får läsas på HU inom programfördjupningen (och den borde vara intressant för dig, tycker jag);
    men annars så har du rätt - gymnasiekurser i filosofi är endast två stycken och de är små. Men du ska ju inte kunna läsa mer filosofi på ngt. annat gymnasieprogram, så välj HU/Kultur och har du möjlighet att gå på flera olika gymnasieskolor som erbjuder HU/Kultur - försök få reda på så mycket du kan om skolan och bl.a om hur stora möjligheter du får att inrikta din utbildning åt "filosofi-hållet".

    OBS! det finns också en Riksrekryterande distans-utbildning HU/Kultur - på Korrespondensgymnasiet. Vet, uppriktigt sagt, inte om du ska kunna läsa mer filosofi om du läser på "Korr-on-line" men kanske har du då mer tid att läsa filosofi på egen hand då du slipper lägga tid på att åka till-från skolan varje skoldag. Så kika även på det alternativet, om du vill.
    Det kan finnas för- och nackdelar i att läsa på distans. det kan inte garanteras att ngn elev kommer in på distans-gymnasiet (hela deras upplägg är fortfarande på prov, enligt skolverkets beslut...) - så sök även till "vanlig" gymnasieskola och helst till flera olika - då det av olika anledningar kan bli så att du kanske inte kommer in; exempelvis kan utbildning "ej starta" pga t.ex för få sökande... och söker du endast en sådan utbildning som inte kan starta - då blir det sen panik-akut när de flesta får sina antagningsbesked med beskedet ANTAGEN, men inte du. Så, lägg in många alternativ in i din gymnasieansökan: självklart som alternativ.nr.1 - den utbilnding du helst vill gå på och sedan i "fallande grad" - sist den utbildning som du i värsta fall kan tänka dig gå på.
    Vänligen
    L.

    Liselotte