Maria
    Hej!
    Jag funderade på att söka till civilingenjörsprogrammet i industriell ekonomi på LTH men har inte tillräckligt mycket poäng för att komma in. Min "enda" chans nu är att skriva högskoleprovet, men om det inte går kommer jag naturligtvis läsa ett annat civilingenjörsprogram. Jag undrar dock om det går att göra en ansökan till den senare delen av civilingenjörsprogrammet i industriell ekonomi om jag först går ett år på maskinteknik, och hur det i så fall går till? Finns det särskilda krav på vilka kurser jag ska ha läst? Jag har sökt upp det, men känner mig fortfarande förvirrad i ämnet och skulle vara mycket tacksam för svar!
    Med vänliga hälsningar

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Ansökan till senare del av program öppnas vanligtvis endast om avhopp skedde och platser befriades dvs det kan på förhand inte garanteras att ansökan kommer att - över huvudet taget - att öppnas.

    Om ansökan öppnas är det fördelaktigt att ha läst och fått godkända resultat i samma kurser som lästes på det programmet dit du vill komma in på; mitt råd blir därför att du ser vilka kurser som ingår i programmet och försöker läsa just de kurserna inom ett annat program eller som fristående kurser.

    Studie- och yrkesvägledare