alexandra
    Hej,
    Om man känner att man vill söka om till ettan till den höst då man egentligen ska börja tvåan, hur gör man rent praktiskt? Har man kvar sina inloggningsuppgifter från nian och söker på samma sätt igen eller måste man ansöka om nytt lösenord och grejer? Om man alltså vill byta program och det inte gått att byta i ettan pga så olika kurser.
    Måste man på något sätt "förklara sig" om varför man vill söka om till ettan för att få göra det eller är det inga konstigheter att få göra det? Sen undrar jag om man behöver vårdnadshavares medgivande för att få söka om och sluta på sitt gamla program eller om det är upp till en själv?
    Tack för svar
    • Mikael : Att lägga in ny ansökan till gymn till nästa år är helt "ofarligt" för du kan alltid ändra dig och stanna på den "gamla" utbildningen ... I alla fall fram tills du hoppar av utb. Prata med dina föräldrar/vårdnadshavare, visa dem våra svar, om du vill. De kan också kontakta oss själva ... Dina vårdnadshavare vill ditt bästa och de har lång erfarenhet & det är därför bra att lyssna på dem och försöka förstå varför de råder dig till vissa val och beslut; ofta finns det bra anledning och många ggr förstår ungdomar i efterhand att föräldrarna hade rätt...:)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alexandra,

    det finns ett stort antal olika ANTAGNINGSKANSLIER - och alla uppgifter om dem finns på www.antagningskanslier.se - och man behöver hitta just "sitt" kansli /välja rätt kommun/ - för att få svar på HUR MAN FÅR DE NYA INLOGGNINGSUPPGIFTERNA.
    De gamla inloggningar brukar sluta funka när antagning till gymnasiet är klar i år.
    Du kan dock alltid testa om dina gamla inloggningsuppgifter passar nästa år - det kan inte uteslutas att något kansli inte tar bort dem, och i så fall kan de passa...

    Personal på antagningskansliet kommer inte att fråga varför du vill söka om till åk1, på nytt. Det är bara att lägga in en ny ansökan.

    Däremot är det en svårare fråga ang. föräldrar/vårdnadshavare... Å ena sidan är det ditt liv, dina studier och din framtid det handlar om. Å andra sidan, är du ännu inte myndig /är under 18 år/. Därför blir det "dubbelt"... Dina vårdnadshavare har ansvar för dig fram tills du blir 18 år. Det blir svårt att undanhålla info från dem, då de t.ex har rätt att få uppgifter om din närvaro i skolan och det är de som får ditt studiebidrag till sitt konto...

    Det som ofta sägs att man "måste komma överens" med vårdnadshavarna, att det är "elevens val" men vårdnadshavare har övergripande ansvar för en icke-myndig ungdom... och hur ska man i praktiken göra när eleven och föräldrarna inte är överens?!

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!

    ANNA