Alice
    Hej jag undrar hur det går till när man lägger ihop alla poäng samt meritpoäng inför högskolan. Jag har hört att de ämnena man har sämst betyg inte är med i bedömningen. Stämmer det? Spelar det ingen roll vilket betyg man får i "merit" kurserna? Asså är ett E lika mycket värt som ett C?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Alice,
    för dig som läser mot Examensbevis gäller följande: du kommer konkurrera om plats på högskola med MERITVÄRDE.
    Meritvärde är summan av Jämförelsetal och Meritpoäng.
    Jämförelsetalet - är det medelbetyget som räknas ut på alla kurser som ingår i examensbeviset, förutom GA, gymnasiearbete.
    Har man U-kurser, utökade, extrakurser - om man enligt rektors beslut läste på mer än heltid, vilket är ett Undantag, gäller särskilda regler /om just U-kurser/.
    De flesta elever läser inte U-kurser. Då räknas alla kurser /betyg/ i i jämförelsetalet, förutom GA.
    Sedan, man har meritpoäng, lägger man till meritpoängen och får fram MERITVÄRDE. Har man inga meritpoäng, blir Jämförelsetal = Meritvärde.

    Hälsningar

    Daniel