Felicia
    Hej!

    Jag har precis gått ut gymnasiet, ekonomiprogrammet inr. ekonomi och fått mima betyg, men är lite fundersam om jag missförstått beräkning av meritpoäng. Jag har läst spanska sedan grundskolan och valde till spanska 4 vilket ger 1 meritpoäng. Sedan valde jag även engelska 7 till trean som individuellt val vilket ger ytterligare 1 meritpoäng, sammanlagt 2 p. Jag har hela tiden tänkt att jag kommer få 2,5 och därmed ”meritmaxa” då jag valt till det som går i princip. Nu när jag räknar på det och läst om det verkar det nästan som att det inte går att få 2.5 p om man går ekonomiprogrammet. Eller tänker jag fel? För spanska 3 ingår ju i programmet vilket borde betyda att jag inte får någon merit för det. Är det endast om man väljer spanska 5 som man kan få 2.5?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Felicia,

    du får + 0.5 i merit för moderna språk 3.
    Det är endast om den högskoleutbildning som du söker till Kräver just moderna språk 3 för särskild behörighet, som du inte får merit för den kursen.
    Hänvisning/lästips - Gymnasieguiden.se/informeras/merit

    Studie- och yrkesvägledare