Elev
    Hej, jag ska börja sista året på handels och administrationsprogrammet till hösten.
    Jag är nu inne på att studera på högskola direkt efter gymnasiet.
    För programmet jag är intresserad av (Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem) så krävs följande:
    Naturkunskap 1b / 1a1+1a2
    Samhällskunskap 1 b / 1a1+1a2
    Men jag kommer endast ha läst Naturkunskap 1a1 och Samhällskunskap 1a1, så jag antar att jag inte är behörig då?
    Vad kan jag då göra?
    Måste jag då gå på komvux och läsa 1a2?
    Jag som ville börja studera vidare direkt efter gymnasiet..

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, Anna!
    du måste på ngt. sätt få godkända betyg även i naturkunskap 1a2 och samhällskunskap 1a2.
    Prata med syv på din skola och fråga om du kan läsa de kurserna under årskurs 3. Om du inte kan läsa dem på gymnasiet, måste du komplettera med dem efter gymnasiet, vilket betyder att du inte hinner bli behörig så pass "i tid" att du ska kunna komplettera med de betygen och komma in på utbildningen på högskola till höstterminen, men ... det kan hända att din högskoleutbildning öppnar för SEN ANSÖKAN, och i så fall ska man kunna söka senare och även komplettera senare... men på förhand vet man inte om utbildning öppnar för "sen ansökan". Det är också inte särskilt troligt att du ska kunna göra prövningar under sommaren, men komvux i din kommun kanske har sommarkurser nästa sommar - och de två kurser du behöver få betyg i kan man läsa på heltid på fem veckor (2,5 v. per kurs). Så om du ex. skulle börja läsa de kurserna första veckan i juli (sommarkurs på komvux) kan du bli klar till mitten på augusti med båda kurserna och i fall din högskoleutb. blir öppet för "sen ansökan", borde du i så fall hinna komplettera och kan konkurrera om plats.
    Bäst är det givetvis om du kan läsa kurser under din gymnasietid
    eller om du kan skaffa dig kunskaper genom självstudier - fråga om Rektor kan göra ett Undantag och låta dig göra Prövningar i de kurserna i slutet av årskurs 3.
    Hälsningar och Lycka till!
    Mikael syv

    • Elev :

      Om jag får läsa kurserna inom min gymnasietid, visst betyder det att jag kan nöja mig med endast godkänt i betyg?

      Eftersom att dom kursernas betyg inte räknas med i betygsnittet eftersom kurserna inte är obligatoriska för mig?

    • Anna : Nej, så är det inte. Kurserna är "obligatoriska" för dig eftersom du utan de betygen inte är Behörig (saknar Särskild behörighet) till just "din" högskoleutbildning. Försök därför få så höga betyg du kan även i de kurserna.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,
    svarar här på din kommentar.
    Om du kommer ha U-kurser (utökade, markerade med "U" i ditt examensbevis) då kommer betygen i dem räknas in ENDAST när du söker just till Den högskoleutbildning som just specifikt kräver dessa kurser; i annat fall kommer inte de betygen räknas in (jag menar naturkunskap 1a2 och samhällskunskap 1a2), men om du kommer ha de kurserna inom "vanliga kurser" inom programmets 2500 poäng, då räknas de betygen i ditt jämförelsetal, oavsett vilken utb. du söker på högskola/universitet.

    Tips!
    kika på yrkeshögskoleutbildningar - ex. yh till Lärarassistent och Studiehandledare. bra att veta är kanske att man söker till högskoleutb. och till yrkeshögskola - oberoende av varandra; alltså man kan komma in på högskola och på många olika yrkeshögskoleutbildningar samtidigt och i så fall välja sen vilken man vill gå.
    utbud av yrkeshögskoleutbildningar finns på YHGuiden.se >>