Sofia

    Hej, Jag har gått ut gymnasiet och jag gick samhällvetenskapliga linjen. Jag har nu i efterhand funderat på att läsa ett naturvetenskapligt basår. Men jag undrar hur det blir med mina snittbetyg? Jag har just nu 19,38 och läst 2500poäng. Man kan ju inte läsa mer än 2500poäng? Så om jag läser naturvetenskapligt basår ersätts några av betygen eller tilläggs de? Förstår inte hur det kommer att bli.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,
    man kan läsa mer än 2500p., väldigt mycket mer och det är väldigt många fler än de poängen som finns i ditt exam.bevis som kan bidra till "betygssnittet" (Jämförelsetalet).

    Basår
    - om du menar basår på högskolenivå - då kommer inte de studierna påverka ditt snitt från gymnasiet: du kommer efter basår på högskolenivå söka med samma meritvärde som du har på dina betyg som finns i ditt examensbevis men du kommer prövas i BII, kompletteringsgruppen;

    - om du menar studier på Komvux (där kurserna kan sättas ihop till "basår") då kommer betygen i de kurser som krävs för särskild behörighet räknas in i ditt snitt Tillsammans med de betygen som finns i ditt examensbevis; exempel -  om du på komvux läser fysik1a, fysik2, kemi 1och2; biologi 1och 2 och matematik 3 och 4 och du för särskild behörighet behöver fysik2, kemi2, biologi2 och matte 4 - då kommer just de betygen, alltså i fysik2, kemi2, biologi2 och matte 4 räknas in i ditt jämförelsetal men ej betygen i de lägre kurserna som du läste på komvux, och du på så sätt kan både höja och sänka till jämförelsetal; du kan också få fler meritpoäng, om det är så att du ej redan har max (2,5 är max); t.ex om du skaffar dig godkända betyg i eng7, mod.språk 3 och 4 eller i matematik 5 eller matte specialisering (det är kurser som för dig med examensbevis, ger Meritpoäng).
    Läs också gärna info på https://fragasyv.se/info/komvux-eller-naturvetenskapligt-basar