Jakob
    Hej, jag funderar på att läsa till Naturkunskap 2 i vår och undrar hur det då blir med mitt betygssnit? Adderar man det betyget till mina andra betyg eller byter man ut Natur 2 betyget med ett tidigare betyg?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jakob,
    om du i ditt examensbevis har betyg i nk2 men får Högre betyg i samma kurs på komvux, då räknas det högre betyget in i stället. Men om du ej har betyg i nk2, då kommer betyget i nk2 räknas in (tillsammans med de tidigare betygen i andra kurser), men endast när du söker utbildningar där nk2 krävs för särkild behörighet.

    I andra fall (när du söker utb., där nk2 Ej krävs, kommer nk2 betyg ej räknas in - om du har Examensbevis - obs! om du gick gymnasiet år 2013 och fick Slutbetyg, är reglerna annorlunda); viktigt att veta om du har Slutbetyg eller Examensbevis.

    Men, oavsett, Antagning.se räknar in endast de betygen som MÅSTE räknas in (dvs utan vilka man är obehörig) eller av de betyg som ej måste räknas in, endast de som höjer ditt meritvärde.

    Man kan, alltså, inte försämra sina chanser att komma in på en högskoleutb, genom studier på komvux.
    vänligen
    Julia

    • :

      Okej förstår! Så om jag söker en utbildning som inte kräver Naturkunskap 2 så kommer jag inte kunna söka in via urvalsgruppen BII?

    • Anna : Det är Antagning.se som bestämmer i vilka urvalsgrupper man prövas; som sökande uppger man inte i vilka urvalsgrupper man ska prövas. ... BII är Kompletteringsgruppen. Det är endast om ditt meritvärde blir Omräknat pga komplettering (och för det krävs att du får Högre betyg i en "gammal kurs" eller att du utan komplettering ej var behörig) som man kommer prövas i BII.