Hugo
    Hej!

    Jag har nu funderat på att bli lärare på gymnasial nivå senare i livet när jag ska börja studera på högskola/universitet. Jag vill undervisa inom beteendevetenskap samt inom matematik och/eller svenska. Dock är det viktigt för mig att jag inte undervisar inom endast svenska och matematik, utan jag vill att de beteendevetenskapliga ämnena, som psykologi och sociologi, ska finnas med i min lärarroll. Hur går jag till väga efter gymnasiet för att kunna studera dessa ämnen för att sedan bli lärare inom ex. psykologi och matte eller psykologi och svenska?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Hugo,

    Lärarutbildningen brukar göras om, förändras /förbättras/ med jämna mellanrum, därför kan vi idag inte vara säkra på vilka regler och behörighetskrav som kommer att gälla när det blir dags för dig att söka.

    Det vi vet idag är att man kan bIi Behörig lärare på tre olika sätt:

    1. läsa Ämneslärarprogrammet

    2. läsa tillräckligt antal högskolepoäng inom "sina undervisningsämnen" och sedan KPU, kompletterande pedagogisk utbildning som idag är på tre terminer (på heltid) = 90 högskolepoäng

    3. man kan ska jobb som obehörig lärare och sedan via ngt. projekt (ex. Lärarlyftet) - kunna läsa för behörighet samtidigt som man arbetar/univervisar eller så kan man ta tjänstledigt från sitt lärarjobb för att läsa och bli behörig lärare.

    Om du vill bli lärare i bl a Matematik - då behöver du läsa upp till matte 4 och få godkänt betyg i matte 4. Vad det gäller svenska och psykologi - så behöver du godkänt betyg i svenska/svenska som andraspråk 3 för aIIa högskoleutbildningar (för det ingår i Grundläggande behörighet) och psykologi behöver du inte läsa på gymnasiet för att sedan kunna bli behörig lärare i psykologi. Men det kanske är bra (och även roligt för dig) att ändå läsa psykologi på gymnasiet.

    Du kan på vilket som helst gymnasieprogram, även på de yrkesprogrammen, kunna bli behörig till lärarutbildningen, men jag tycker det är roligt för dig som gillar psykologi och sociologi samt matte - att läsa på ett högskoleförberedande program och kanske i första hand på Samhällsvetenskapsprogrammet, där du inom programfördjupnignen eller inom individuellt val bör välja läsa mer matte än programmet kräver. Programmet kräver matte 2, och du behöver godkänt betyg i matte 4. Välj därför matte 3b och 4 som valbara kurser.

    Hälsningar

    Mikael SYV