Hej Ahmed,
    du behöver få ut ditt examensbevis (för grundläggande behörighet) + i den särskilda behörigheten kan kravet på matte 2 ingå; se exempel /nedan/:

    Ämneslärare, inriktning mot gymnasieskolan, samhällskunskap - historia,
    Period: Startdatum 2019-08-21, v.34 2019
    Studieort: Luleå
    Undervisning: Dagtid, 100%
    Språk: Svenska
    Anmälningskod: LTU-83033
    Sista ansökningsdag: 2019-04-15

    Förkunskapskrav:
    Grundläggande behörighet +
    Matematik 2a/2b/2c, Samhällskunskap 2 och Historia 1b.

    Se vad för Särskild behörighet krävs till just "ditt" högskoleprogram - om matte 2 nämns som särskild behörighet, då behöver du absolut få godkänt betyg i antingen matte 2a, eller 2b, eller 2c.
    *****
    Oavsett vad kravet för särskild behörighet är, måste man till högskoleutbildningar få även Grundläggande behörighet; i ditt fall är det Examensbevis. I examensbevis från komvux behöver inte nödvändigtvis matematik 2 ingå (det beror på vilket program examensbevis är från...). Men om matte 2 krävs för särskild behörighet för just "din" högskoleutbildning, då är det lika bra att ta in den kursen in i examensbevis. Men om det är jättesvårt att få godkänt betyg i matte 2b, kanske kan man göra så här: ta ut examensbevis utan matte 2 eller med F betyg i matte 2b i beviset, men sedan läsa eller göra prövning i matematik 2a (som är en lite lättare kurs).
    Allmänna krav för examensbevis från komvux är - 2400 betygsatta poäng, av dem max 150 F-poäng.
    Du kan, alltså, ta in F betyg i Spanska 2 in i ditt examensbevis, men jag skulle rekommendera att försöka få godkänt betyg i Spanska 2 ELLER att läsa en annan kurs á 100 poäng.

    Vi rekommenderar också alltid att på förhand göra planering tillsammans med SYV på komvux, detta för att inga överraskingar skulle dyka upp när det är dags att ansöka om examensbeviset.
    Vänligen
    ANNA