Elin
    Hej!
    Jag har bestämt mig för att skola om mig och funderar nu på att försöka ta mig till läkarlinjen även om jag fattar att det kommer bli svårt.
    Jag har gått gymnasiet men en hantverkslinje ( frisör) så jag saknar rätt mycket för att bli behörig. Jag har läst matte A på gymnasiet och i våras tentade jag av matte 2a med egenstudier ( siktet var då inställt på att bli barnmorska). Jag börjar läsa fysik 1 nu på måndag på 50%. Förra hösten gjorde jag högskoleprovet för första gången och skrev 1,45. Det jag fick dåligt på var mattedelen och nu har jag ju läst matte så tänker att det borde bli successivt bättre.
    Jag antar att högskoleprovet är min enda chans att ta mig in? Och kan jag läsa matte 3c utan att ha läst 2c? Tänker att jag först och främst måste in på ett naturvetenskapligt basår, vad behöver jag för att bli behörig? Kemi 1, biologi 1, fysik 1 och matte 2+3c? Isåfall, hur läser jag in matte 2c?
    Och vad innebär särskilt urval? Har jag som plus att jag är äldre med annan erfarenhet?

    Med vänlig hälsning, Elin Dinnetz

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elin,

    AU, alternativt urval - finns ibland /kan finnas/ - det är varje högskola/universitet som själva bestämmer om de ska ha eller inte. PIL på Karolinska institutet >>>> brukar finnas.

    Om att komma in på Naturvetenskapligt basår
    Basår KAN ERBJUDAS eller inte. Samma sak som med AU - varje lärosäte bestämmer om de erbjuder natur.vet basår eller inte. Ibland kan bastermin erbjudas.
    För behörighet till Basår och basterminer på högskolenivå krävs det alltid att man har Grundläggande behörighet (till alla högskoleutbildningar krävs det alltid att man har GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET) + lägst godkänte betyg i matte 2 /ibland kan matte 3 krävas/ - det får man se på just den högskola/universitet där man söker till basåret.

    Jag råder dig prata med SYV på komvux och få ett klart och tydligt svar om du redan nu har Grundläggande behörighet. Om inte, måste det bli din första prioritet att uppnå den.

    Sedan krävs det till just Läkarprogrammet Särskild behörighet i form av godkända betyg i fysik2, kemi2, biologi 2 och matematik 4.
    -----

    Om du uppnår Grundläggande behörighet och samtidigt får godkända betyg i fysik2, kemi2, biologi 2 och matte 4 - då blir du behörig till läkarprogrammet.
    fysik, kemi, biologi och Mer Matte kan man läsa på komvux, folkhögskolorna eller inom naturvet.basår på högskolenivå.

    Ang. mattekurser. Det är helt ok att läsa matte 2a - 3b- och sedan 4.
    Eller så kan man ha betyg i matte 2a - 3c och sedan 4. Man läser EN KURS på nivå 2; sedan EN KURS på nivå 3 och på nivå 4 finns det bara en kurs; Matematik 4.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Julia syv