Anni
    Jag vill läsa "högskoleingenjörsprogrammet i byggteknik, inriktning husbyggnad" men behöver läsa upp några kurser. Jag sökte nu men fick svaret att jag var obehörig pga att jag inte slutförde kurserna matematik 3c och fysik 2. Kommer jag vara behörig om jag läser dessa två kurser på komvux? Jag läste naturvetenskap på gymnasiet och det står att jag har 2600 godkända poäng. Har även gjort högskoleprovet med ok resultat. Ökar jag mina chanser att komma in om jag går ett naturvetenskapligt basår eller ska jag istället välja komvux?
    Det står att man kan söka till vårterminen med en behörighetsgivande termin men jag förstår inte om jag är behörig till den ens, och om den gör mig behörig till byggnadsingenjör-utbildningen.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anni,
    har du fått EXAMENSBEVIS? eller har du ett Studiebevis från gymnasiet?
    Om du har Examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram har du Grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Ang. "behörighetsgivande termin" så tror jag det är Bastermin som menas... och det borde stå vilken särskild behörighet just den basterminen kräver; brukar krävas lägst godkänt betyg i matte 2 + Grundläggande behörighet, men jag kan inte utesluta att matte 3 krävs... det är olika på olika basterminer och basår; detta pga varje lärosäte bestämmer det alldeles själva och olika lärosäten bestämmer olika + kan också ändra sina krav från en termin till nästa /så man måste se på just den aktuella utbildningens hemsida.../.
    Tips - kontakta studievägledningen på just det lärosäte där du vill läsa; de borde känna till sina egna utbildningar, vad som de erbjuder och vilka krav de ställer.
    ******************
    Om du från Antagning.se fick svar att du är Obehörig pga avsaknad av godkända betyg i matte 3c och fysik 2, då borde det betyda att det är just de 2 betyg som saknas och om du får godkända betyg i de 2 kurser, blir du BEHÖRIG.
    Sök till komvux och till basterminen/basåret och kanske också till flera olika folkhögskolor samtidigt. Det kan inte skada! Skulle du komma in på flera ställen, kan du välja sen.
    Att du söker till en viss utbildning, även om du är behörig till den, betyder inte att du komma in. Det är konkurrens om utbildningsplatserna; behöriga sökande deltar i konkurrensen, men alla som är behöriga, kommer vanligtvis inte in, därför vinner du på att söka till flera olika ställen samtidigt. För varje ny ansökan, får du en ny chans att få utbildningsplats!
    Lycka till!
    Julia syv

    • : Hej! Tack för svar! Hur vet man om man har ett examensbevis eller studiebevis och vart hittar man det? Jag gick färdigt gymnasiet och tog studenten. När jag läser på mina meriter på antagning.se står det: Ger grundläggande behörighet för grundnivå. Omfattning: Utökad. Poängomfattning: 2900