Hej Linda!

    Sista ansökningsdag till högskoleutbildningar med start hösten 2016 är 15 april. Men sök gärna tidigare, för att sista dagen kan systemet "krascha" pga många söker sista dagen. Ansökningsperiod börjar 15 mars och man kan söka under en månad.

    Grundläggande behörighet kan man uppnå på olika sätt. Du som är 24 år, bör ha ett Slutbetyg från gymnasiet. Frågan är då från vilket år är ditt Slutbetyg och hur många /och i vilka kurser/ du har godkända betyg? Om du har ett Samlat betygsdokument, då har du inte Grundläggande behörighet.

    Högskoleprovet är frivilligt att göra.

    Läs gärna om högskoleprover här >>

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • Liselotte : Ang.bedöma om du har grundläggande behörighet: ta med dina betyg från gymnasiet till komvux och prata med SYV där.