Klaesson
    Hejsan! Jag tog i somras studenten efter tre år på gymnasiet på en inrednings linje. Där av har jag bra kunskaper inom färg form, försäljning, skyltning och lite ritteknik. Min fråga till dig är hur jag nu ska ta mig tillväga för att kunna uppfylla min dröm om att bli inredare. Problemet är att jag inte kan hotta någon kurs/utbildning att gå. Jag vil helst gå en linje i västra Götaland som Göteborg eller Borås. Men distanskurser är också ett alternativ. Min dröm är som många andras att ha ett välförtjänt jobb där man får bra betalt. Jag följer många personer som jobbar med just inredning och alla verkar ha så bra jobb och fina hus och bra med pengar. Men hur ska jag också kunna uppleva detta?
    Jag har hittat en sida som heter inredningskurser.se där det finns distanskurser på 1 år att läsa som verka väldigt bra. Räcker det att gå en sådan kurs eller bör jag läsa något mer, och i så fall vad? Att jobba som inredningsdesigner på t.ex colorama vore en dröm. Att få hjälpa personer att skapa unika miljöer och guida dom till det rätta. Även jobba på ett företag som designar och hjälper företag att fixa deras offentliga rum.
    Om du har några bra tips för att jag på bästa sätt ska kunna uppfylla min dröm vore det väldigt snällt och jag är väldigt tacksam för ett svar.
    Mvh Klaesson

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Klaesson!

    Det är mycket bra att du vet vad du vill!

    Inredningsdesigner är inte en skyddad titel och man kan kalla sig för Inredningsdesigner efter många olika utbildningar - på högskola, yrkeshögskola, privat skola mm. Det finns säkert några Inredningsdesigners verksamma idag som är autodidakter (självlärda) men det är mindre och mindre vanligt att man kan få anställning utan någon form av eftergymnasial utbildning, men om du öppnar en egen butik eller ett litet företag - då är du själv som bestämmer vilken utbildning som du behöver. Du kan då bli din egen (och även andras) arbetsgivare.

    Du nämner Colorama i din fråga. De har i sin butik i Göteborg - en Inredningsdesigner, enligt info på deras hemsida. Kontaktuppgifter till butiken i Gbg, finner du här >> Jag skulle råda dig boka ett Studiebesök och be om att få göra Intervju med deras Inredningsdesigner: fråga vad hen har för utbildning "i bagaget" och ställ alla andra frågor som du är nyfiken på... här är deras epostadress: [email protected]

    Du kan också försöka ordna praktikplats hos en Inredningsdesignern. Arbetsförmedlingen kan hjälpa till med praktik. Detta för att får reda på om du verkligen vill satsa på det yrke + att få kontakter i branschen.

    Talang, kontakter, arbetsprover och lite tur - spelar stor roll inom den branschen och man kan få jobb även utan en eftergymnasial utbilnding och så kan man vara utan jobb även med en högskoleutbildning i bagaget, tyvärr.

    Tips om utbildningar: Digital designer och Digital Content Designer Göteborg, Grafisk formgivare i Sunne, Inredningsarkitektur (Konstfack).

    Relevanta utbildningar kan också finnas på folkhögskolor (www.folkhogskola.nu) och på privata skolor.

    Jag ska fundera lite och samråda med kollegorna. Om jag kommer på ngt bättre svar att ge dig, hör jag av mig igen.

    Lycka till!

    ANNA

    • : hej och tack så väldigt mycket för ett bra svar!! det finns ingen annan utbildning förutom inredning man kan gå som är till fördel om mam vill bli inredare?
    • Milla : Många olika utbildningar kan vara till fördel, om man vill bli inredare: t.ex att man har körkort och tillgång till egen bil kan bli avgörande om man får jobbet eller inte - i vissa fall, när det handlar om att åka mellan olika adresser och man skulle behöva förflytta sig fort. Datakunskaper, praktisk erfarenhet av att jobba med textiler /kunna sy på en symaskin/ men kontakter, talang och en gnutta tur - kan bli helt avgörande. Se om du kan få praktikplats hos en inredare. Arbetsförmedlingen borde kunna hjälpa till med praktik.
    • : tack för ett bra svar