Kajsa
    Hej! Jag är en tjej på 15 år som vill bli jounalist. Det är drömyrket enligt mig. Trots det är jag osäker på om jag vågar satsa på det eftersom efterfrågan är liten och konkurrensen stenhård. Jag har fått tips om "journalistik och multimedia" på Södertörns högskola, vilket jag tycker låter bra. Men efter det? Jag är så rädd att jag kommer gå en utbildning och därefter inte hitta något jobb. Vilken är den enklaste vägen till att bli jounalist? Är det något särskilt jag måste tänka på?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kajsa,

    du har rätt i att det är stor konkurrens om jobben inom journalist-kåren i Sverige idag.

    Många journalister frilansar, dvs skriver artiklar/reportage på egen hand och försöker sedan sälja dem till tidningar ... Här gäller det att både ha talang, kontakter och även lite tur! :)

    Om just du har talang till journalistik, vet inte jag, som inte känner dig. Även om du har talang, krävs det också att skaffa sig kontakter, vilken kan ta lång tid och målmedvetenhet.

    Det som är smart att göra är att utbilda sig till något annat yrke som är "liknande" eller "närliggande" - som t.ex språklärare>>. Som lärare får man jobb, det kan man i princip räkna med. Samtidigt som man jobbar som t.ex språklärare, kan man söka jobb som journalist>> eller frilansa som skribent>> eller skriva böcker, dvs satsa på att försöka bli författare>> eller manusförfattare>>.

    Du får också kika på andra språkyrken>> och fundera på vilket yrke du kan tänka dig att utbilda dig till, förutom journalist.

    Bästa hälsningar ;)

    ANNA