Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Denise,

    Kriminologer utbildas i Sverige på högskolenivå och det finns olika vägar att gå: antingen söker man till Kriminologiprorammet eller läser fristående kurser som man sedan ofta sätter ihop till en kandidatexamen. Kandidatexamen förutsätter att man med godkänt resultat har läst på högskolenivå i minst 3 år och inom de studier har klarat av minst 90 högskolepoäng, tre terminer på heltid, inom sitt "huvudområde" (för en blivande Kriminolog är huvudområde - kriminologi). Vilka "breddningsämnen" man väljer kan bero på vad man är mest intresserad av, och vad man vill jobba med. Är man mest intresserad av brott och brottslingar utifrån ett individperspektiv (vem börjar begå brott och varför), är psykologi-kurser att föredra. Är man mer intresserad av strukturers påverkan på brott (varför förändras brottslighet över tid eller varför ser den olika ut för olika befolkningsgrupper), är i så fall kurser i sociologi som man bör välja som sina "breddningskurser".

    Efter grundutbildningen (kandidatexamen) kan man fortsätta läsa på avancerad nivå (master) och på sikt bli forskare inom kriminologi, se en kort videofilm om Masterprogrammet i Kriminologi>>

    Det är säkrare och bekvämare att försöka komma in på Kriminologiprogrammet för att inom programmet har man bl.a platsgaranti på alla de kurser som ingår; man slipper alltså söka separat till varje kurs och riskera att inte komma in på nästa kurs. Och en annan fördel är att de sakkunniga håller koll och väljer de kurser som passar bäst - att erbjuda inom programmet /detta med tanke på de senaste rönen och på situationen på arbetsmarknaden/.
    ***
    Vill man sätta ihop sin egen utbildning, rekommenderar jag i så fall läsa Kriminologi 1, 2 och 3 först - så att man samlar ihop 90 godkända högskolepoäng inom ämnet kriminologi och under tiden man läser de 3 terminerna funderar man på vilka breddningskurser man är mest intresserad av och gör planering tillsammans med studievägledare på det lärosäte där man vill ta ut kandidatexamen.