Simone

    Hej. Jag har jobbat som undersköterska i 1.5 år nu och är väldigt sugen på att börja plugga inom ett år. Jag har funderat mycket på att bli kriminolog. Jag undrar om det finns kriminologprogrammet på distans då jag absolut inte vill flytta eller om man kan läsa enskilda kurser men att man ändå blir kriminolog sen. Isåfall, vilka kurser är det och vart ska jag vända mig?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Simone,
    utbildningsutbud för högskoleutbildningar i Sverige med start hösten 2020 kommer fastställas till mitten på mars 2020, då börjar det nämligen Anmälningsperiod. Innan dess kan man inte se alla utbildningar som kommer att bli sökbara. Nya utbildningar dyker upp ibland och de som är pågående nu kanske inte alla kommer att fortsätta.
    Med det sagt, så finns det många ggr preliminär info om vilka utbildningar som troligtvis kommer att ha start hösten 2020 redan nu, ex. kan du kika på den här distans-kursen: hig.se/4.12fae2dd1280959bf1c80002450.html?identifier=KRG001
    Allmän info om "distans" - man få se upp: även om det är distans så kan det ingå ett antal obligatoriska träffar.

    Läsa program eller fristående kurser?
    Det är bekvämare att läsa ett program. Men om du inte hittar ett program som du vill söka till - börja i så fall läsa kurser: Kriminologi 1, 2 och 3 (eller A, B och C). Du kommer för kandidatexamen med huvudämne Kriminologi behöva skaffa dig minst 90 högskolepoäng (tre terminer på heltid) inom ämnet Kriminologi. Och för kandidatexamen kommer du behöva totalt 180 hp, inklusive en kandidatkurs á minst 15 högskolepoäng. Vilka de övriga kurserna i kandidatexamen kan vara är mycket upp till just de lärosäte där du tar ut examen. men det kan i så fall bli en "senare fråga" då vi vet ju inte exakt vilka kurser som kommer kunna sökas om 2 år... ngt inom samhällsvetenskap eller säkerhet kan du kanske ha inom kandidatexamen "Kriminolog" men det får man se då, när det blir dags att söka de "övriga" kurserna.

    Info om yrket - framtid.se/yrke/kriminolog