julia
    Jag är behandlingspedagog i grunden, och har en helt del erfarenhet av arbete med ungdomar på olika sätt. finns det någon möjlighet att komplettera denna utbildning med kurser för att kunna arbeta som samtalskontakt eller kurator på exempelvis ungdomsmottagning/skola osv eller är enda möjligheten att läsa om till socionom?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Julia,

    Kurator >> tillhör i Sverige inte till de så kallade Legitimationsyrken>> och det står därför arbetsgivaren fritt att anställa vem hen själv vill.

    Allt som oftast föredrar arbetsgivare att anställa socionomer>>, för att det är en känd utbildning, som "alltid" har funnits och arbetsgivare vet vad de får när de anställer en socionom.

    Att jobba som kurator är ganska eftertraktat och många socionomer söker kuratorstjänster. Socionomer direkt efter socionomprogrammet får oftast jobb som Socialsekreterare på Socialtjänsten, där jobbet handlar i mångt och mycket - tyvärr - om att betala ut socialbidrag... och det är inte det som socionomer oftast vill göra. Därför går många socionomer påbyggnadsutbildningar efter socionomprogrammet - man kan läsa påbyggnad mot terapi, mot psykoterapi, mot arbete med missbruk... mm.

    Det är, alltså, tyvärr, rätt så svårt att få jobb som kurator och att du t.ex går utbildning till socionom garanterar tyvärr inte att du kan senare få jobb som kurator. Inte ens om man går påbyggnadsutbildningar, kan någon garanti ges att man får jobb som kurator.

    Behovet av kuratorstjänster finns, men det finns tyvärr inte alltid pengar att anställa... därför är det få tjänster som kurator som annonseras.

    Och är det få tjänster och många som vill ha dem - blir det hård konkurrens om de tjänsterna.

    ''''''''''''''''''''''''''''''''''

    Jag kan också tipsa om yrkena Arbetsförmedlare>> och Utredare>>, t.ex utredare på försäkringskassan>> eller civilutredare hos polisen>>. Du kan också se om du vill söka tjänster på andra myndigheter som t.ex Migrationsverket.

    JAG SÄGER INTE ATT DU SKA ÖVERGE DIN DRÖM OM ATT BLI KURATOR. jag säger bara att det är hård konkurrens om de tjänsterna. Och vem arbetsgivaren väljer att anställa - är inte reglerat, pga det är inte ett legitimationsyrke... i princip kan en arbetsgivare ta in "vem som helst", med vilken utbildning som helst och anställa som kurator.

    Se annonser på Arbetsförmedlingens hemsida - 98 kuratorer sökes i Sverige idag, 21 febr.2017.

    I nästan alla annonser om Kuratorstjänster står det någonting i stilen med "Vi vänder oss till dig som har socionomexamen"... och skriver arbetsgivare att de söker den som är socionom, då anställer de med en annan utbildning - i sista hand, dvs om de ej hittar någon passande socionom (vilket är ganska otroligt, för att det är många som är utbildade socionomer och kuratorstjänster är mycket populära). Därför bedömer jag chanser att få en kuratorstjänst utan socionomutbildning i grunden som liten.

    Att bli socionom i Sverige kan man endast genom att läsa på socionomprogrammet; det är en Yrkesexamen och kurser som ingår ges inte som fristående kurser.

    I annonsen om tjänsten som kurator till Ungdomsmottagningen står det så här: "Vi söker dig med socionomexamen. Steg 1-utbildning är meriterande, gärna med KBT-inriktning. Även utbildning i sexologi är meriterande."