Delvine
    Hej studievägledare!

    Efter sommarlovet börjar jag mitt sista gymnasieår. Jag brinner verkligen för läkarprogrammet nu och vill helst gärna studera till läkare efter gymnasiet. Men, jag läser natur med inriktning samhälle och saknar därför några kurser till behörigheten. Läkarprogrammet kräver också en hög antagningspoäng, vilket jag är medveten om och vet vad som gäller. När jag går ut årskurs 3 kommer mitt snittbetyg ligga runt 17 förhoppningsvis.

    Min fråga lyder: Hur ser vägen ut till läkarprogrammet för mig?
    Jag behöver först och främst läsa in behörighet samt läsa upp mina betyg, ellerhur? Jag undrar om det inte bara går att ta ett naturvetenskapligt basår för att få med alla kurser till behörigheten, samtidigt som jag läser om några kurser för att höja mig i dem. Sedan undrar jag också om högskoleprovet, hur fungerar det? Om man får det resultatet som läkarprogrammet kräver, är det garanterat då att man kommer in med det resultatet istället, om snittbetyget inte är då mellan 20-22.5.

    Tack på förhand!
    Med vänlig hälsning fundersam elev

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Delvine,
    du är helt rätt i att det viktigaste är att bli BEHÖRIG och att det går att bli behörig genom studier på ett naturvetenskapligt basår.
    Du har också rätt om högskoleprovet. HP befriar inte från kravet på att bli behörig, men hur höga betyg man har, spelar ingen roll - om man på HP uppnår så högt resultat att man vinner i konkurrensen över sina konkurrenter.
    Sedan kan också AU- alternativt urval - som exempelvis KI, Karolinska Institutet i Stockholm brukar erbjuda - ge plats på läkarprogrammet. KI - för att kunna delta i AU-urvalet kräver att man ha gjort högskoleprovet "terminen innan", dvs om man söker till läkarprogrammet till hösten 2020, måste man ha gjort högskoleprovet senast under hösten 2019 /och ej våren 2020/; detta pga de gör urval så tidigt att resultatet av högskoleprovet hinner ej bli känt... Regler och villkor för AU kan förändras. Det är lärosätet självt som bestämmer de reglerna. Viktigt dock att bli BEHÖRIG.
    Länktips - ki.se/utbildning/alternativt-urval.