Hej Gabrielé,

    på högstadier, åk7-9 är det oftast så att man blir Behörig i tre olika ämnen. Vilka två andra ämnen vill du bli behörig att undervisa i?

    Här>> får du direktlänk till en plats på högskolornas gemensam hemsida, www.studera.nu där det berättas om hur ämnena får kombineras, dvs vilka två andra ämnen som man får välja till - att bli behörig lärare i.

    Beroende på vilka andra ämnen som du vill bli lärare i - kan lite olika kurser krävas från gymnasiet. Behörighetskraven kan också hinna ändras tills det blir dags för dig att söka till lärarhögskolan.

    Du kan därför välja det programmet, som du är mest intresserad av - och förhoppningsvis kan du genom tilläggskurser (valbara kurser) bli behörig men om du inte blir det på gymnasiet, kan du läsa på komvux efter gymnasiet och söka till lärarhögskolan sen.

    Som sagt, utan att vi vet vilka dina två andra undervisningsämnena blir - kan man inte uttala om vilka gymnasieprogram som passar bättre än andra.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Om du är intresserad av att veta på vilka orter man kan läsa till lärare i Hem- och konsumentkunskap, så är det - i dagens läge i alla fall -

    • Hem- och konsumentkunskap  (Göteborgs universitet, Högskolan Kristianstad, Umeå universitet, Uppsala universitet)

    Eftersom lärarutbildning är en högskoleutbildning behöver man alltid ha Grundläggande behörighet, vilken man kan få på alla gymnasieprogram (men på de yrkesprogrammen måste man säga till på skolan att man vill bli behörig till högskola). Sedan behöver man också godkänt betyg i Samhällskunskap 1b, för särskild behörighet. På de högskoleförberedande gymnasieprogram läser man den kurs som en obligatorisk, men på många av de yrkesprogrammen läser man en mindre kurs, som heter Samhällskunskap 1a1. I så fall behöver man komplettera med en kurs Samhällskunskap 1a2. Och då får man samma behörighet som en kurs Samhällskunskap 1b ger.

    Så, du kan välja ett av de högskoleförberedande gymnasieprogram - eller ett yrkesprogram (men på yrkesprogrammen välj läsa kurser för Grundläggande behörighet + se till att du läser även Samhällskunskap 1a2). Sedan kan du behöva läsa mer matte, om du vill bli mattelärare i kombination med hem- och konsumentkunskapslärare. Vill du ha ett modernt språk (t.ex tyska) som ditt tredje undervisningsämne, behöver du läsa tyska på gymnasiet.

    Med ett undervisningsämne är det mycket svårt att få heltidstjänst. Det skulle kanske gå om det var engelska, svenska eller matematik, men inte hem- och konsumentkunskap... men om du absolut vill bli behörig bara i ett ämne, då finns det möjlighet att bli det och din utbildning blir kortare, men det blir sedan i princip omöjligt att få en heltidstjänst. Arbetar man deltid, får man mindre lön. Att kombinera undervisning på flera olika skolor kan kanske vara en möjlighet men det kan bli svårt att få ihop schemat... och det tar tid och energi att ständigt åka mellan flera olika skolor.

    • : hej jag har tänkt på mina andra två undervisningsämnen.när jag tänkte bli hemkunskkaps lärare väljade jag mella idrotts lärare och engelska lärare, men jag vet inte om all de tre kan kombineras.
    • Milla : Hemkunskap får kombineras med engelska, men inte med Idrott. Jag skriver ett nytt svar till dig nu.
    Milla SYV på FrågaSYV

    hej Gabrielė,

    så som reglerna ser ut idag, finns det inte någon kombination av de tre ämnena på grundskolan som du är mest intresserad av - att bli lärare i.

    Man kan kombinera Hemkunskap med Engelska, men inte med Idrott. Men reglerna kan ändras. Sedan finns det andra möjligheter också - t.ex kan du bli Gymnasielärare i två ämnen och blir då behörig att samtidigt undervisa i de ämnena på grundskolan också. Visserligen finns inte undervisning i hemkunskap på gymnasiet... men det går kanske att lösa på så sätt att du läser till fler högskolepoäng - och ansöker om utökning av din lärarlegitimation.

    Under tiden du läser på gymnasiet kan både reglerna kring lärarutbildningen ändras och så kan du faktiskt också ändra dig, komma på "andra tankar" kanske... därför tycker jag att du kan avvakta så länge och se vad som händer. Det är först i början på april i åk3 på gymnasiet som det blir aktuellt att söka till högskola - och det är om 3 år... och mycket kan ändras på den tiden.

    Om reglerna förblir som de är idag, även om 3 år - och samma kombinationer av ämnena gäller då, så kanske du kan tänka dig bli lärare på högstadiet i Hemkunskap, Engelska och ta tredje ämne - av de här: Matematik, Samhällskunskap, Geografi, Historia, Religionskunskap, Moderna språk, Svenska eller Svenska som andraspråk, Biologi, Fysik, Kemi eller Teknik.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    trevlig sommar :)

    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare