Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Linnéa!
    Om du vill söka till en högskoleutbildning med start hösten 2020, då kommer utbud av utbildningar fastställas till 16 mars 2020 (det är då anmälningsperiod börjar). Många ggr kan man se utbildningarna även tidigare - se gärna på lärosätenas gemensam sida www.studera.nu men ansökan gör man sedan på www.antagning.se där de sökbara svenska högskoleutb.visas.
    Du kan med fördel ta kontakt med studievägledare på Lärarhögskolorna.
    Allmänt gäller: gymnasielärare är oftast behöriga i 2 ämnen och grundskolelärare - i 3 ämnen. Behöriga gymnasielärare är även behöriga att i samma ämne undervisa på högstadiet, årskurserna 7 - 9 på grundskolenivå.

    Följande universitet och högskolor har rätt att utfärda Lärarexamen (info från febr 2020):

    • Gymnastik- och idrottshögskolan
    • Göteborgs universitet
    • Högskolan Dalarna
    • Högskolan Kristianstad
    • Högskolan Väst
    • Högskolan i Borås
    • Högskolan i Gävle
    • Högskolan i Halmstad
    • Högskolan i Skövde
    • Karlstads universitet
    • Konstfack
    • Kungl. Musikhögskolan i Stockholm
    • Linköpings universitet
    • Linnéuniversitetet
    • Luleå tekniska universitet
    • Lunds universitet
    • Malmö universitet
    • Mittuniversitetet
    • Mälardalens högskola
    • Stiftelsen Högskolan i Jönköping
    • Stockholms universitet
    • Södertörns högskola
    • Umeå universitet
    • Uppsala universitet
    • Örebro universitet

    Vägen via KPU, kompletterande pedagogisk utbildning; KTH erbjuder KPU i teknik (bland annat); för behörighet till KPU för lärare i teknik krävs det minst 90 högskolepoäng (motsvarande 3 terminers studier på heltid) i Teknik. Tips! fråga på KTH vilka studier i teknik de skulle godkänna för behörighet till deras KPU för blivande lärare i teknik. (KPU brukar prioritera sökande som blir behöriga att undervisa i fler ämnen alltså inte endast i ett ämne... därför finns det risk att med endast 90hp i teknik ej komma in på KPU).
    Ännu en väg är att söka jobb som obehörig lärare och hoppas på att kunna komma med i ngt projekt som hjälper obehöriga lärare att bli behöriga; det finns också fall då Skolverkets avdelning för lärarlegitimationer har beviljat utökning av lärarlegitimationer pga arbetslivserfarenhet (alltså, om du tar ut Lärarexamen i andra ämnen än teknik men sedan jobbar i några år som lärare i teknik, är det inte uteslutet att din lärarlegitimation kan bli utökad så att du kan bli behörig även i teknik).

    Övrigt:
    Lärare i medicinsk teknik hör till kategorin Lärare i "vissa ämnen".

    Alltså, finns det olika vägar att gå. Det bekvämaste och säkraste vägen är via Ämneslärarprogrammen: du söker en gång, kommer in och sedan har garantiplats på alla kurser som ingår i programmet.
    Läser man via enstaka kurser, söker man till varje kurs och kanske inte kommer in på nästa kurs... och sedan är det konkurrens om KPU-platserna... finns ingen garanti att komma med.
    Tyvärr så finns det inte alla ämneslärarprogram på distans.

    Studie- och yrkesvägledare

    Frågor och svar

    • cofi

      Personbilsmekaniker i Samhällsvetenskapsprogrammet?

      Hej,

      Jag är intresserad över att ta en gymnasieexamen i Samhällsvetenskap via komvux (2400 poäng), med 500 poäng redan intjänade från gymnasiet, och har just fått en tämligen oortodox men subjektivt genialisk idé, vars...

      Milla : : Hej,om ditt mål är att bli behörig till socionomprogrammet, då har jag ett "motförslag" - att du läser mot yrkesexamen som personbilsmekaniker och siktar på... Läs hela svaret
    • Lousha

      Räcker Högskoleprovet?

      Hej! Jag går andra året på gymnasiet och har inte särskilt bra betyg, mina betyg ligger mellan E och C. Jag har inte någon gång fått F i en kurs, men mina betyg räcker inte för att gå på tandläkare programmet vilket är...

      Milla : : Ja, du kan komma in på tandläkarprogrammet på ett svenskt lärosäte i HP-urvalet (där du kommer konkurrera med resultatet från högskoleprovet); Högskoleprovet befriar inte från... Läs hela svaret
    • Mia2

      lämplig utbildning till djurvård?

      Hejsan, Jag ska snart ta examen som undersköterska på vård- och omsorgsprogrammet, men jag känner att jag nu måste jobba med djur istället. Jag har inte världens bästa antagnings poäng (runt 16) men att jobba med djur har varit min dröm...

      Milla : : Hejsan,att "jobba med djur" kan man på många olika sätt: man kan ta hand om friska djur eller delta i sjukvården av djur som behöver sjukvård; man kan jobba inom lantbruk, på... Läs hela svaret
    • Mss

      Semester under utbildning?

      Hej! Jag har sedan tidigare bokat in en väldigt efterlängtad resa i september som jag inte kan omboka. Jag tror att jag kommer komma in på en utbildning till hösten som börjar 2a september. Efter 2 veckor av utbildningen kommer jag alltså att behöva åka iväg på resan och kommer vara borta i...

      Milla : : Hej,jag vet inte om din utbildning är på distans eller i bunden form, på plats. Jag vet inte heller om din utbildning har strikta närvarokrav, men oavsett, så är det inte en idyllisk situation som du... Läs hela svaret
    • Elev

      Kan man bli företagsekonom utan ma3?

      Hej! Jag undrar om man kan ta ut en examen i företagsekonomi på universitetet genom att läsa kurser (ej helt program) på distans utan sammankomst och som enbart kräver grundläggande behörighet (alltså ej krav ma3)? Om så, hur? Jag undrar iom....

      Milla : : Hej,jag kan endast ge "vaga" svar på båda dina frågor. Yrkes Företagsekonom och Ekonom är i Sverige icke-reglerade; betydelse: arbetsgivare får anställa precis vem de vill,... Läs hela svaret
    • Velemon

      Kan jag söka om och gå om ett program?

      Hej, Jag har av olika skäl inte kunnat fullfölja första året på mitt universitetsprogram och måste gå om en del kurser. På mitt program finns inte heller omtentor och jag kan inte komplettera efter ett visst datum så kan inte göra klart...

      Milla : : Hej,du får gärna fråga de som jobbar på Antagning.se men enligt den information jag har tillgång till + min tidigare erfarenhet samt svar från de sakkunniga, de som jobbar på... Läs hela svaret
    • Helado

      Att välja program?

      Hej! ' Jag är väldigt investerad i mina betyg och att jag ska ha en "bra" utbildning och stabil framtid. Det är 9 månader kvar tills jag ska göra mitt gymnasieval så jag har mycket tid, men jag kan enkelt bli stressad så vill vara ute i god tid och kolla på de olika programmen, vi har också...

      Milla : : Hej!Du beskriver flera intresseområden och att du är angelägen om att göra ett välgrundat val när det gäller gymnasieprogram. Här är några tips som kan hjälpa dig att... Läs hela svaret
    • Helado

      Språk på gymnasiet?

      Hej!

      Jag intresserad av lag och rätt, biologi och kemi. Och samband mellan oss människor. Jag studerar spanska i grundskolan och vill fortsätta göra det i gymnasiet och det vet jag att många skolor erbjuder men min fråga har med teckenspråk att...

      Milla : : Hej!det är svårt att hitta en gymnasieskola som erbjuder läsa Teckenspråk för hörande. Vi visar vilka gymnasieskolor som erbjuder "ovanliga språk"... Läs hela svaret
    • Jaros

      "Bra" examen vid ett sämre universitet?

      Hej! Är det bättre med en "bra" examen från ett sämre universitet än en "dålig" examen vid ett bättre universitet? Vad anser arbetsgivare vara viktigast?

      Milla : : Hejsan!Så här är det: olika arbetsgivare kan tänka väldigt-väldigt olika. Den arbetsgivare som du kommer att jobba för kanske idag ännu inte finns, ej har startat sitt... Läs hela svaret
    • Helado

      Hur ska man välja program?

      Hej! Det är 9 månader kvar tills jag ska välja program och gymnasium men jag vill vara förbered och inte känna mig stressad så jag kollar mycket redan nu, eftersom vi också börjat få kontakt med SYV på skolan. Men till min fråga....

      Milla : : Hejsan!Det är jättebra att du planerar på förhand, så att du inte blir stressad när det dags att göra ditt gymnasieval.Jag vill börja svara med att råda dig prata med dina lärare... Läs hela svaret
    • JJ12

      Få A på Ma2b efter F varning?

      Jag har F varning i Matte2b då jag inte klarat något prov. Jag har hel kurs prov i ämnet nu i maj. Är det möjligt att få godkänt ändå? Typ B-A nivå. Jag vet att det kommer vara svårt men jag vet också att jag klara det...

      Milla : : Hej!Betygssättningen är lärarens kompetens. Som SYV sätter jag inga betyg och i min utbildning ingick inte kunskap om betygssättningen. Dock vet jag av erfarenhet att det stora slutprovet (i slutet av... Läs hela svaret
    • Nanna

      Finns det ändå en chans??

      Hej! Jag valde Estetprogrammet Bild och form som förstahandsval, men nu fick jag beskedet att den linjen på skolan jag helst hade velat gå på inte kommer starta HT-24. Jag antar att det är för att för få valde just den linjen på den skolan,...

      Milla : : Hej!du måste fråga de som jobbar på ditt gymnasieantagningkansli och du kan också fråga på den gymnasieskolan som frågan gäller... de är mest insatta i hur utbildningsutbud kommer... Läs hela svaret
    • Student

      Utbildning som kostar?

      Jag har kollat runt på olika utbildningar både på YH, högskola osv. Har även hittat att det finns utbildningar man kan köpa, som tex redovisningsekonom eller inköpare för att nämna några. Hur reglerad är marknaden just när det...

      Milla : : Hejsan!jag ser att du fick svar i en kommentar som lyder: När det gäller utbildningar där utbildningsanordnaren tar betalt och vilka förutsättningar som gäller för utbildarens upplägg... Läs hela svaret
    • Hej123

      Jag ska läsa rättsvetenskap och undrar om jag kan bli jurist?

      Hej! Jag ska läsa rättsvetenskap med internationell och digital inriktning på örebro universitet. Jag undrar hur möjligheterna är för att jobba som jurist inom ett företag eller bank efter. Alltså vill jag inte jobba inom domstolen, utan mer med...

      Milla : : Hej,jag är allmän studievägledare, alltså "expert på alla yrken och alla utbildningar" vilket är ju omöjligt att vara. Utifrån information i... Läs hela svaret