Emilia
    Hej, det har varit min dröm väldigt länge att bli paleontolog men jag vet inte hur jag tar mig dit! Vilka program eller kurser behöver jag?
    • Ludmila :

      Man ska läsa kandidatutbildningen i geologi vid LU, sedan helst också masterprogrammet som innehåller en särskild kurs i paleontologi: https://www.geologi.lu.se/utbildning/kandidatutbildning Lunds Univeristet har framstående forskning inom paleontologi. Förkunskapskraven /särskild behörighet/ är Matematik 4, Biologi 1, Fysik 1 och Kemi 2. Ansök till NGNAT GEOL via antagning.se senast 15 april - till start Hösten 2019.

    • : Hej! Jag heter Johan och är paleontolog. Roligt att du är intresserad av vårt yrke! Det stämmer som flera svarat att en utbildning i geologi är det normala i Sverige. Paleontologi ligger traditionellt i Sverige inom geovetenskap, men stora delar av paleontologin knyter också an till biologi. Internationellt, t.ex. i Nordamerika, är det därför också vanligt med en utbildning inom biologi som ingång till paleo. Själv har jag läst i Lund, där man erbjuder en grundkurs i paleontologi på kandidatprogrammet ( https://www.geologi.lu.se/utbildning/hela-kursutbudet/geob21 ) samt en kurs på masterprogrammet ( https://www.geologi.lu.se/utbildning/hela-kursutbudet/geom09 ). Utöver det kan man göra sina examensarbeten på kandidat- och masternivå inom paleontologi, och också läsa mer paleontologi vid utbytesstudier. Efter examen är det som paleontolog också vanligt att man fördjupar sig ytterligare genom doktorandstudier, vilket är en avlönad forskarutbildning om 4-5 år. Om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig på johan.gren[at]geol.lu.se så svarar jag gärna på frågor. Ha det gott! /Johan

    2 Svar

    Daniel SYV

    Hej!

    Rekommenderad utbildning  för att bli en Paleontolog >>, är kandatprogrammet i geologi och sedan påbyggnadsutbildning, helst masterprogram i geologi eller ett annat masterprogram som innehåller studier i paleontologi (exempelvis en Särskild kurs i Paleontologi). Exempel på passande kandidatprogram finns på Lunds Univeritet (i Skåne): geologi.lu.se/utbildning/kandidatutbildning och på Uppsala Universitet: uu.se/utbildning. Även Stockholms universitet erbjuder kandidatprogrammet i geologi.
    Bra förberedande grundläggande utbildning finns i första hand på gymnasiets Naturvetenskapsprogrammets inriktning Naturvetenskap.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, vi fick idag svar från Uppsala Universitet, var god läs nedan:

    Hej,
    På Uppsala universitet erbjudes det ämnet som en inriktning inom geovetenskap och det är ett forskningsområde. En karriärväg är ju att bli forskare efter en kandidat- och masterexamen..  Läs mer om forskningen här: http://www.geo.uu.se/forskning/paleobiologi/

    Utbildningsvägen är till exempel en kandidatexamen med huvudområde geovetenskap eller biologi för sedan att söka in till Masterprogram i geovetenskap med inriktning Paleobiologi.

    Här kommer information om master-programmet http://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/program/?pInr=PALE&pKod=TGV2M&lasar=19%2F20

    I länken ovan finns även kontaktuppgifter till den som vill ta kontakt med vägledaren för master-programmet för att få ytterligare vägledning.

    Hoppas informationen hjälper dig.
    Bästa hälsningar