Sofia

    Hej, Jag vill nog bli projektledare, inom kanske media,underhållning,mode,marknadsföring,möten/event(vill göra event men inte bara,det känns egentligen för smalt att plugga event management) eller liknande. Men hur blir jag projektledare? Måste jag välja en branch, för det blir svårt att välja en bara, då det mest är själva yrket att leda projekt,utveckla,se möjligheter,strategier,skapa osv som intresserar mig. Jag har sökt personal/organisationsutevckling på högskola i brist på annan väg att gå. Tacksam försvar, mvh förvirrad

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,

    för att leda ett projekt måste projektledaren kunna mycket om den branschen och även om den specifika arbetsplatsen där projektet pågår; för att komma med idéer måste man ha god förståelse om den idén är realistisk, vad det skulle kosta och vilka konsekvenser det skulle ha.

    Yrket Projektledare
    Projektledare är i Sverige ett av de många icke-reglerade yrken, alltså finns inga generella bestämmelser angående utbildning och övriga meriter.
    Man kan många ggr "växa" på sin arbetsplats och få - på sikt - en ledande roll om man börjar "på golvet".
    Hur som helst, måste du skaffa dig tillräckliga kunskaper och även praktisk erfarenhet från en eller flera branscher inom vilka du senare vill leda projekt.

    Det finns utbildningar som heter "projektledare inom..." och så är det då inom en viss branch, som du säker har sett på många ställen. Du kan se några exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    yhguiden.se/utbildning/natverkstan-kultur-vast/internationell-kulturprojektledare
    yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-landskrona/eventkoordinator
    yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/event-marketing-management

    Kurser/utbildningar i Ledarskap, Konflikthantering, Ekonomi, Arbetsrätt och Gruppdynamik är mycket bra komplement till kunskaper och erfarenheter inom de branscher inom vilka du vill leda projekt.

    Liknande yrken
    Du får gärna kika på andra yrken också, kanske börja med liknande-projektledare yrken (som kan likna på olika sätt):
    framtid.se/yrke/projektcontroller
    framtid.se/yrke/managementkonsult
    framtid.se/yrke/eventarrangor
    framtid.se/yrke/agil-coach