ayi
    hej! jag vill bli psykolog och undrar om jag kan läsa sam-beteende för att kunna plugga vidare till det. kommer jag bli behörig psykolog efter att jag har läst psykologi på högskolan. hur lång är utbildningen?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    för att kunna bli Psykolog>> i Sverige, läser man på Psykologiprogrammet som är på 5 år på heltid = 300 högskolepoäng. Här>> får du direktlänk till en plats på www.studera.nu där du kan se var Psykologprogrammet ges i Sverige idag. Eftersom Psykolog i Sverige hör till de så kallade Legitimationsyrken>> , är det strikt reglerat hur utbildningen bör se ut.

    Behörighet till Psykologprogrammet är Grundläggande behörighet + godkända betyg i Matte 2 och Samhällskunskap 1b. Man kan bli behörig på så gott som alla gymnasieprogram, även på yrkesprogrammen. I Samhällsvetenskapsprogrammet>> (oavsett inriktning) ingår det matte 2 och Samhällskunskap 1b som obligatoriska kurser, och du behöver därför inte tänka på att lägga till eller välja några speciella kurser på gymnaiset.

    För dig som är intresserad av Psykologi, kan det givetvis vara roligt att läsa kurser i psykologi, ledarskap, mental träning och liknande relevanta kurser på gymnasiet. Men det påverkar inte behörighet till att söka Psykologprogrammet på högskolenivå sedan. Det är bara roligt och "plus i kanten" - i fall du t.ex skulle söka via AU urvalsgruppen (Alternativt urval).

    Hälsningar

    Mikael SYV