Serafina
    Hej, jag vill verkligen bli psykolog. Jag har rätt dåliga betyg från gymnasiet dock, snittar kanske på 13 i meritpoäng. Hur tar jag mig tillväga? är det enklast att läsa upp alla betyg igen eller göra högskoleprovet? finns det någon skola med alternativ intagning? Tack på förhand.
    • : Har gjort högskoleprov innan men fått väldigt dåliga resultat.
    • Julia : Man brukar få högre resultat nästa gång man gör högskoleprovet. Du kan också träna på gamla HP. Det finns också att hitta böcker och kurser som lovar bra träning inför HP. Det går alltså att höja HP-resultat, men hur mycket just du kan höja det vet inte vi här på fråga syv. Lycka till!

    2 Svar

    Daniel SYV

    Hej,

    det finns inte några garantier på att komma in på någon utbildning; man konkurrerar om plats med sina meriter. Psykologprogrammet är en mycket populär utbildning. Många söker med mycket höga betyg och högt resultat på högskoleprovet.
    Du kan göra högskoleprovet många ggr och samtidigt försöka läsa upp dina betyg.
    Om det - just för dig - är lättare att få högt resultat på högskoleprovet eller läsa upp dina betyg från gymnasiet, kan inte vi på fråga syv svara om.

    Folkhögskolans allmänna kurser är ännu ett möjligt alternativ för dig.
    Du kan också söka till folkhögskolornas allmänna kurser; detta samtidigt som du gör högskoleprovet och försöker läsa upp dina betyg från gymnasiet. På en folkhögskolans allmän kurs kan man på ett år - som snabbast - få Omdöme om Grundläggande behörighet; med omdöme från en folkhögskola söker man i BF-urvalsgruppen.
    Det går att bli prövad i flera olika urvalsgrupper samtidigt.
    Titta också på andra yrken. Det finns över 2.ooo yrkespresentationer på www.framtid.se

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag vill råda dig även kika på yrken som exempelvis
    yrke/psykologilärare
    och
    psykologisk coach.
    **** Jag undrar: har du läst kurser i Psykologi? kanske på gymnasiet? eller inte alls?
    Det är inte omöjligt att testa på läsa psykologi (t.ex om du får tag på en psykologi-bok i en högskolekurs) till och med på egen hand (självstudier) och kanske du kommer på att det finns andra kunskapsområden som intresserar dig ännu mer än psykologi.
    Just Psykolog blir man i Sverige inte på annat sätt än genom just psykologiprogrammet, tyvärr.
    Och det är också tyvärr så att det kanske inte blir möjligt att utbilda dig till just det yrket.
    Jag säger inte att du ska ge upp, men jag vill råda dig att fundera på om du vill lägga ner mycket tid och ansträngningar utan att kunna vara säker på att det ger ett önskat resultat?
    Det finns väldigt många yrken; omöjligt att säga exakt hur många, men uppskattningsvis ca 8.ooo yrken och ca 2.ooo av dem beskrivs på www.framtid.se

    Oavsett vad du bestämmer dig för att göra, LYCKA TILL!