Fredrika
    Jag har ställt frågor förut men tänker att jag gör en ny "tråd" som är tydlig om någon annan har samma funderingar som mig. Det är nämligen en till sak jag undrar som SYV i min kommun ej kan besvara.

    Jag har läst följande på gymnasiet år 2008-2010:

    Administration A - 50p - VG
    Arbetsmiljö och säkerhet - 50p - VG
    Bransch- och produktkunskap - 50p - G
    Datorkunskap - 50p - VG
    Engelska A - 100p - G
    Estetisk verksamhet - 50p - MVG
    Försäljning och service - 50p - VG
    Idrott och hälsa - 100p - IG
    Information och layout - 50p - IG
    Inköp och varuhantering - 100p - G
    IT-stöd - 50p - G
    Matematik A - 100p - VG
    Naturkunskap A - 50p - G
    Näthandel A - 50p - VG
    Näthandel B - 50p - G
    Personlig försäljning - 50p - G
    Praktisk marknadsföring A - 50p - VG
    Praktisk marknadsföring B - 100p - G
    Projekt och företagande - 50p VG
    Småföretagande A - 50p - VG
    Svenska A - 100p - MVG
    Telefonförsäljning - 50p - VG
    Turism - 50p - G

    Och jag läser nu på komvux:

    Religionskunskap 1
    Svenska 2
    Samhällskunskap 1b
    Kemi 1
    Kemi 2
    Biologi 1
    Biologi 2
    Fysik 1a
    Matematik 2a
    Matematik 3b
    Matematik 4

    Jag vill bli receptarie, det kräver höga poäng, och jag kommer vara långt ifrån (om jag ser till de senaste fem årens statistik). Det är omotiverande att plugga nu eftersom jag vet att även om jag skulle få A i alla komvux-kurser så kommer jag ändå inte in pga höga poäng i BII-gruppen. Vad kan jag göra för att höja mina betyg ytterligare? Är det bara prövningar som gäller?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Fredrika,

    det är PRÖVNINGAR och du kan också kika på andra, "liknande yrken" som t.ex Apotekstekniker>> och Steriltekniker>>, som man läser till på yrkeshögskoleutbildningar.

    Det kan också eventuellt öppnas AU-urval>>>, där "extralämpliga" sökande väljs på intervjuer och tester - men det är varje högskola/universitet som bestämmer om de ska ha eller inte ska ha AU-urval.
    Som obehörig, kan du inte delta i urvalet till högskoleutbildningar.
    Men in på yrkeshögskola - t.ex till utbildningar som leder till yrken Apotekstekniker och Steriltekniker, kan man ev komma in även utan fullständiga gymnasiala betyg. Detta pga yrkeshögskola kan göra undantag och ta in obehöriga i "fri kvot".

    Läs gärna info om AU-urval på www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Tack för svar! Dock vill jag satsa på Receptarie. Kan jag göra hur många prövningar som helst? (jag vet att man bekostar det själv) Mina 2 IG:n, ska jag ta bort dem förresten? Och sen även estetisk verksamhet väl?
    • : Ni sa att jag bör ha minst 1600p komvux-kurser för att det inte ska räknas som en komplettering. Jag läser 1100p på komvux men skulle tjäna på att läsa 500p till för att testas i BI-gruppen. Det är betydligt enklare att komma in där, iaf senaste fem åren. Kan komvux neka mig att läsa 500p till? Istället för att göra prövningar dvs.
    • Anna : Komvux kan tyvärr neka dig läsa kurser, om komvux anser att du redan har uppnått möjlighet att få ut ditt Slutbetyg och med det kan bli "klar med gymnasiet". Komvux uppgift är inte att se till att man har tillräckligt högt meritvärde för att komma in på sin drömutbildning, utan komvux uppgift är att i första hand ge folk Grundskolekompetens; och i andra hand Gymnasiekompetens. Sedan kan det finnas pengar över i komvux-budget vissa terminer för att "lyxa" till det med att även erbjuda läsa mer än "minimum", men det beror, som sagt, på hur ekonomin ser ut i din kommun. Du har alltid rätt att GÖRA ANSÖKAN till komvux (söka vilka kurser du vill) men komvux kan svara PLATSBRIST. Då kan du söka till nästa antagningsomgång - på nytt. Jag hoppas du ska få läsa i alla fall någon kurs utöver det "minimum" som krävs för att uppnå kraven för ett Slutbetyg. Mer kan inte vi här på Fråga SYV göra... än att råda dig söka till komvux, anmäla dig till prövningar och även göra Högskoleprovet flera ggr.
    • : Tack för svar! Anledningen till att jag kontaktade komvux var för att jag vill bli receptarie, inte för att jag vill få gymnasiet slutfört (men det måste jag ju då såklart). Det står i min studieplan att jag vill bli receptarie. Borde dom inte då hjälpa mig att faktiskt nå dit då? Jag förstår att det handlar om pengar. Jag är beredd att betala de 500p kurserna själv. Det jag vill är att slippa ha "kompletteringar" eftersom det gör det hela så mycket svårare. Jag vill alltså få slutbetyg från komvux och därmed ha 1600p därifrån och resterande från gymnasiet. Jag är beredd att stryka 500p poäng kurser och läsa in nya.
    • Anna : Att det i din studieplan står att du vill bli Receptarie är i första hand för att veta vilken SÄRSKILD BEHÖRIGHET, vilka kurser som krävs (godkända betyg ger behörighet). Sedan om man kommer in eller inte kommer in på sin drömutbildning kan inte komvux ansvara för. Som behörig kan man även komma in på Högskoleprovet (med lägre betyg); det kan också finnas AU-urval. Man kan också ändra sig och söka andra utbildningar. Komvux har begränsade resurser. I Vuxenutbildnignsförordningen står det att "personer med kort tidigare utbildningsbakgrund" tillhör de "prioriterade målgrupper". När man har läst på gymnasiet under ett antal terminer, kan man inte säga att man har "kort tidigare utbildningsbakgrund". Det är allmänna regler och vi här på Fråga SYV kan inte ändra på dem.
    • Anna : Du har rätt att göra ansökan om att läsa kurser på Komvux. Du är lågt prioriterad till de kurser i vilka du redan har godkända betyg. Prövnignar är en annan sak, där du själv söker möjlighet att anmäla dig, förbereder dig genom självstudier, betalar prövningsavgift... och i fall du får betyg i prövningen, kan du be ta in det betyget i stället för betyget från ungdomsgymnasiet - in i ditt Slutbetyg. OBS! "deasline" för att få ut sitt Slutbetyg är 1 juli 2020. Efter det är det endast Gymnasieexamen som gäller. En ny planering ska behöva göras och du kanske behöver komplettera ännu mer; det är därför bra att försöka bli klar och få ut sitt slutbetyg innan 1 juli 2020. Fråga SYV kan inte påverka vad komvux beslutar. Vi kan förklara för dig vilka regler som finns och vilka olika möjligheter du har. Vi önskar dig LYCKA TILL!
    • : Tusen tack för all info! Uppskattar jättemycket er hjälp.
    • Daniel : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer
    Daniel SYV

    Hej Fredrika,

    vi förstår att du har ett mål - att bli Receptarie>, och för det måste du komma på receptarieprogrammet på högskolan/universitetet.

    Vi hoppas du når ditt mål. Dock kan vi inte göra någonting mer, här på Fråga SYV, än att upplysa dig om vad som finns och vad som gäller.

    Det är bra att ha "plan B", tycker vi... i fall det inte blir så att du kommer in på Receptarieutbildningen, eller kommer in men sedan tycker det blir för tufft och blir tvungen att hoppa av... :( - så att kika på andra yrken> är inte helt fel, tycker jag och mina kollegor här på Fråga SYV.

    Jag vill inte låta som en obotlig pessimist. Jag tycker att man bör givetvis hoppas på det bästa men förbereda sig för det "näst bästa".
    Det är tyvärr så att allas yrkesdrömmar går inte i uppfyllelse. Alla som kommer in på högskoleutbildningar blir inte färdigutbildade heller. Det visar sig ibland att det blir för svårt, trots att man kom in. Att man är beredd att plugga "hur mycket som helst" är bra, men det finns ändå bara 24 timmar/dygnet för alla och ibland finns inte så mycket tid som skulle behövas... så alla kan inte bli "vad som helts"... tyvärr.

    Det är mycket möjligt att du har tillräcklig kapacitet för att klara av att komma in på Receptariepogrammet och klara av den utbildningen också. Det hoppas jag verkligen att så är fallet.

    Läs på, gör ditt bästa! Vi håller tummarna för dig!

    Bästa hälsningar och lycka till!

    Daniel SYV