Julia
    Jag har börjat få upp ögonen för att jobba som sexolog/ sexualupplysare men undrar lite hur man blir detta. Jag tar studenten i år och har gått en estetisk inriktning. Har bara läst en matte kurs på gymnasiet då jag ej kunde läsa matte 2b. Kommer jag behöva läsa dom kurserna? Har inte världens bästa betyg heller. Vad ska jag göra?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Julia, du får gärna kika på yrke/sexolog>> där det även berättas om utbildningen som leder till det yrket.

    Alla de utbildningar - ex. Socionomprogrammet, Psykologprogrammet, Sjuksköterskeprogrammet - kräver godkänt betyg i matematik 2; och Läkarprogrammet kräver matte 4, fysik2, kemi2 och biologi 2.

    Sjuksköterskeprogrammet kräver, dessutom även gokänt betyg i Naturkunskap 2.

    Det ser ut som att du behöver komplettera för behörighet ex. på komvux innan du kan söka till en av de högskoleutbildningar som på sikt kan leda till att kunna bli en Sexolog/Sexualupplysare.

    Vänliga hälsningar

    Peter SYV