Ksenia

    Hej! Jag tycker att det kan vara roligt att jobba som SFI lärare. Jag har examen i rysk filologi och är en diplomerad lärare i ryska. Men den utbildningen fick jag utomlands, i Ryssland. Här är jag klar bara med SVA3. Nu tänker jag - hur kan jag bli en lärare här? Vad behöver man för att ansöka till SFI lärare utbildning? Räknas min tidigare pedagogisk utbildning från Ryssland? Det ser ut som det finns fortfarande en brist på SFI lärarna i Stockholm. Tack alla på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ksenia,

    kika gärna på framtid.se/yrke/sfi-larare

    Behöriga och obehöriga lärare
    Vill man bli Behörig SFI-lärare, kan det för dig ta några år. Pga lärarbrist, är det inte omöjligt att du kan få jobb som obehörig lärare.

    SFI- eller SAS lärare?
    Antal personer som läser SFI går upp och ner. Om antalet sfi-elever ligger "nere", kan det bli svårt få jobb som SFI-lärare om du precis har tagit din examen (utan längre erfarenhet inom just det yrket); kanske är det smartare att satsa på att bli SAS-lärare, alltså lärare i Svenska som Andraspråk... detta pga det ämnet undervisas det i både på grund-, gymnasieskolorna och inom komvux, men även på folkhögskolorna och inom olika projekt.
    Du kan också testa söka jobb som SFI-lärare redan nu. Det är inte omöjligt för dig att få "tillfällig anställning" (kanske på en termin eller ett läsår och/eller på deltid - alternativt "timmar vid behov" när ordinarieläraren är sjuk, t.ex).
    Om du får en chans att testa jobba som SFI-lärare eller SAS-lärare, vet du sedan mer om hur motiverad du blir att skaffa dig behörighet (examen och legitimation).
    ****
    Behörig lärare i Sverige idag är hen som har Lärarlegitimation. För utfärdande av Lärarleg. är det Skolverket som ansvarar. Läs gärna skolverket.se/regler-och-ansvar/lararlegitimation

    Lärare är behöriga att undervisa i vissa ämnen på vissa nivåer, exempelvis SAS-gymnasielärare är behörig att undervisa i SAS på gymnasiet och på högstadiet (årskurser 7-9 i grundskolan).
    Om man tänker långsiktigt, så är det kanske smart att - om du bestämmer dig för att bli Lärare i Sverige - satsa på att bli behörig i ännu ett annat ämne, exempelvis att få lov att undervisa i engelska eller i historia, samhällskunskap eller matematik. Detta för att bredda sin kompetens och "säkra upp" för framtida (eventuella) förändringar i "elevunderlaget".
    Det är ju ingen som idag kan säga hur många elever som ska läsa SAS i Sverige i framtiden. Blir det få - så finns det redan många behöriga SAS-lärare...
    Om du blir behörig lärare i SAS och Samhällskunskap, t.ex och antal SAS-elever blir få, kan du i så fall undervisa huvudsakligen i samhällskunskap. Jag hoppas du förstår hur jag tänker.

    Förslag på en "kreativ lösning"
    Om du är behörig lärare i ett annat land (vilket, jag förstår, är fallet - utifrån info i din fråga), kanske kan du få legitimation som lärare i ryska av Skolverket. Som legitimerad lärare, kan det sedan bli lättare för dig att utöka din legitimation.
    Exempelvis - om du får legitimation som lärare i ryska, men sedan arbetar även som lärare i SAS och/eller i andra ämnen som t.ex samhällskunskap, historia, religionskunskap (vilket på grund av lärarbrist är möjligt att få göra) i några år, kan sedan Skolverket besluta att utöka din legitimation med motiveringen att du genom praktisk erfarenhet har skaffat dig tillräcklig kompetens.
    Reglerna kring lärarlegitimation är i vissa fall rätt så krångliga. De kan också förändras över tid. Du kan därför, med fördel, vända dig direkt till avdelningen för lärarlegitimationer inom Skolverket.

    Gör allt samtidigt! :)
    Att reda ut om du kan få ut legitimation (som lärare i ryska) och att läsa för att bli behörig SFI eller SAS lärare kan ta tid; sök därför jobb som obehörig lärare redan nu, är mitt råd.

    Vänligen och lycka till!

    ANNA