Linus

    Hej Syv! Jag är 19 år och funderar varje dag över framtiden. Nu har jag kommit fram till att ”Supply chain management” är något som verkligen intresserar mig. Men då kommer det stora frågetecknet, hur blir jag Supply chain manager? Jag har googlat runt bland olika utbildningar. Bl.a finns det en civilekonomutbildning med inriktning ”handel och logistik” i Umeå. Men man kan ju även gå en vanlig ekonom kandidat och göra en master inom supply chain. Vad ser egentligen bäst ut för en framtida granskande arbetsgivare? Civilekonom eller ekonomkandidat+master? Mvh, Linus

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    hej Linus,

    Jag skulle i första hand söka till Civilekonomprogrammet och i andra hand - till "vanlig" utbildning: kandidat för att sedan se om vilka masterprogram som finns att söka om 3 år. Detta för att:
    - det är oklart idag vilka masterprogram som kommer finnas söka om 3 år; och även om du söker, finns det ingen garanti på att just du kommer in på just det masterprogrammet;
    - civilekonomprogrammet är också kortare (4 år) än kandidat + master (5 år); man kan tycka att man lär sig med på fem år, än på fyra, men jag tänker då att hela den 4-åriga utbildningen är på sätt och vis inriktad på just "chain supply management" medan i kombinationen: kandidat + master är ett endast de 2 sista åren som blir det.
    Hälsningar
    Mikael