Des
    Hej. Jag går just nu en folkhögskola där jag läser sömnad. Den senaste tiden har jag hört och förstått att det är ont om syslöjdslärare i mitt område. Vad behöver jag gör för att få jobba som syslöjdslärare? Antar att jag måste läsa pedagogik men hur mycket? Räcker det med enstaka kurser eller måste jag gå hela lärarprogrammet? Mvh Des

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Des!
    Du kan eventuellt få jobb som Syslöjdslärare även utan lärarutbildning (om inga behöriga lärare finns att anställa). Sök tjänster som annonseras och vi håller tummarna!

    Behöriga lärare prioriteras väldigt högt (dvs i fall någon behörig söker samma tjänst - kommer du inte få jobbet).

    För att bli behörig lärare i Slöjd måste du läsa på en av följande högskolor/universitet: Göteborgs universitet, Konstfack, Linköpings universitet, Umeå universitet för det är bara där utbildning till Slöjdlärare finns idag.

    För alla högskoleutbildningar behövs det alltid Grundläggande behörighet (fullständig gymnasiekompetens). Har du Grundläggande behörighet?

    Om det är någon av de lärosäten - nämnda ovan, som du kan tänka dig söka till, är det mycket bra att läsa info på skolans egen hemsida eller kontakta Studievägledare som jobbar på just lärarutbildningen på just den högskolan - för att få aktuell information.

    Återkom med svar ang. vilken/vilka högskolor som du i så fall skulle vilja läsa på - och jag kan ge dig mer specifik information.

    Allmänt gäller: grundskolelärare blir oftast behörig att undervisa i tre ämnen & utbildningen tar 4,5 år på heltid, mer info finns på http://studera.nu/att-valja-utbildning/lararutbildningar/amneslarare-i-grundskolans-arskurs-7-9/

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare