Kristin
    Hej!
    2014 fick jag min examen inom Personal och arbetsliv, totalt 180 poäng där jag läste arbetsrätt A och B (totalt 30 p) samt Introduktion till psykologi (15 p) som tillval. Jag är nu intresserad av att bygga på och läsa vidare till SYV:are och vill nu veta hur jag ska gå till väga. Kan jag läsa fristående kurser och i så fall vilka, eller är det någon specifik påbyggnadsutbildning som finns? Går det att göra distans?

    Jättetacksam för svar.

    Med vänlig hälsning Kristin
    • Anna : Du har 180 hp; de som brukar komma in på Överbryggande termin inför termin 5 på SYV-programmet på Umeå Universitet, har minst 240 godkända högskolepoäng. Sök därför även till ett "vanligt SYV-program", är mitt råd.

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Kristin,
    SYV-examen kan man endast få om man har läst på SYV-programmet. Var programmen ges - studera.nu/jamfor-utbildning/?q=Studie-och-yrkesvägledare.
    I Sthm & Umeå finns distans-utbildning.
    Du behöver söka till programmet och när du blir antagen, ansöka om "tillgodoräknande av tidigare utbildning" - då får du svar vilka delar av programmet som du ev får hoppa över.

    Hälsningar
    Peter syv
    P.S_ det finns möjlighet att få anställning som SYV även utan SYV-examen. Du kan alltså söka tjänster på skolorna, och på andra ställen där de söker SYV-ar. Strikta krav på att ha Examen som SYV finns - enligt vad jag vet - endast hos Arbetsförmedlingen (inom "Stöd och matchning").

    Du kan också ta kontakt med studievägledare på SYV-programmen. Det finns en liten chans att de kanske känner till någon speciell satsning eller ngt. undantag... men som regel, behöver man söka och komma in på SYV-programmet (detta för att det är Yrkesexamen som SYV får och den kan endast fås genom det rätta programmet).

    • : Hej igen! Tack för snabbt svar. Jag hittade igår denna utbildning som startar Våren -19: https://www.antagning.se/se/search?period=2&freeText=Studie-+och+yrkesv%C3%A4gledning&semesterPart=0 där om jag nu förstått det rätt kan vara ett alternativ till att kunna studera till SYV:are?
    • Anna :

      yes! bra att du hittade info om Överbryggande kurserna - på Umeå Universitetes hemsida finns den på umu.se/student/tillampad-utbildningsvetenskap/kurser-inom-program/overbryggande-kurser-for-utbildning-till-studie--och-yrkesvagledare, men OBS! att det efter den terminen krävs ytterligare 2-terminers heltidsstudier; det blir alltså 3 terminer på heltid. Det är klart ett bra alternativ till att söka till programmet och sedan få dina tidigare studier tillgodoäknade men i praktiken kan det bli ungefär samma /om du får hälften tillgodoräknat - blir det ca 3 terminer på heltid kvar ändå/.

    • Anna : Alltså, det som Peter SYV svarade - stämmer ändå. Eftersom efter Överbryggande termin ska man in på termin 5 och 6 på SYV-programmet; och examen som SYVtar man från SYV-programmet - men man hoppar in i mitten av programmet, bara... Sök både till de vanliga syv-programmen och till Överbryggande kurserna på UU - är mitt råd.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej igen, vi har nu fått svar från Umeå Universitet; var god läs nedan:

    Hej
    den här sidan >>> hittar du information om den överbryggande utb. till SYV.

    Kontaktperson för kursen är Christina Westergren, studieadministratör.

    Utbidlningen har många sökande; de som kommer in har förutom att de uppfyller behörighetskraven(se nedan) oftast 240hp eller fler.

    Urvalsgrunder är Behörighetkravden samt akademiska meriter. Är det många sökande med samma meriter osv så lottas platserna ut.
    Obs, det är inte institutionen som sköter antagningen utan antagningsenheten.

    Behörighetskrav
    Univ: Examen från lärarutbildning om minst 180 hp eller motsvarande. Univ: Examen från socionomprogrammet eller personalvetarprogrammet. Univ: Examen om minst 180 hp med minst 60 hp i något beteendevetenskapligt ämne (psykologi, pedagogik eller sociologi) eller motsvarande.

    mvh
    Inst. för Tillämpad Utbildningsvetenskap
    Umeå Universitet

    Hej igen, fick nu svar från Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap vid
    Umeå Universitet. Var god läs nedan:

    Hej.

    Den överbryggande terminen kommer att ges även V19, den blir sökbar den 17 sep 2018.

    Om du uppfyller behörighetskraven på en examen om minst 180 hp och har minst 60 hp i något beteendevetenskapligt ämne (inom eller utanför din examen), så är det bara att anmäla sig. Men tänk på att utöver din behörighet bör du ha minst 285 hp totalt för att ha en rimlig chans att komma in.

    Är det fler behöriga sökanden än antal platser tillämpas urval. Urvalsreglerna för detta kurspaket är 30-285 hp, och inför V18 var det vid första urvalet drygt 300 sökande varav ca 100 av dem hade 285 hp eller mer. De 45 platserna lottades alltså ut mellan dessa 100 sökande, övriga 55 (som hade otur i lottningen) samt resterande sökande reservplacerades i det första urvalet.

    Efter andra urvalet landade vi på 45 antagna och 167 reserver. 24 av reserverna hade 285 hp eller mer, men hade som sagt otur i lottningen.

    Ett annat alternativ är att söka in till det 3-åriga programmet och sedan söka tillgodoräknande för hela eller delar av de kurser som kan motsvara det du redan läst. Det är lättare att komma in på det långa programmet än på den överbryggande terminen. Du kan söka fram antagningsstatistik på tidigare år här>>

    Varje termin har fyra obligatoriska sammankomster i Umeå som varar ungefär en vecka åt gången.

    Några hoppar av i början av terminen, men de flesta läser klart och börjar därefter termin 5 på SYV-programmet kommande höst.

    Med vänlig hälsning

    ´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>

    Inst för tillämpad utbildningsvetenskap
    Umeå Universitet

    • : Tack så jätte mkt för all information, jag söker båda två så får vi se i vilken utav dem det blir men det låter som mest chans för att jag ska komma in är att söka SYV- programmet. Allt gott! Tack igen!
    • Mikael : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp!
    • Ludmila : enl. uppgifter jag har så krävdes det vid den senaste antagningsomgången - 285 akademiska poäng (hp) för att hamna i första urvalet. Bland de behöriga som har minst 285 ak (akademiska poäng) lottades det ut de 30 utbildningsplatserna. Länktips - https://www.uhr.se/studier-och-antagning/Antagningsstatistik/soka-antagningsstatistik/ Hälsningar och Lycka till!